آمریکا برای باج گیری از کشور های عربی ایران را تهدید می خواند

یک مقام ترکی گفته است که هدف از تهدید آمیز خواندن ایران برای منطقه توسط  آمریکا باج گیری از کشورهای عربی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یاسین آکتای، معاون حقوق بشر حزب عدالت و توسعه  ترکیه با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان “آمریکا دخالت نکند کافی است و لطف دیگری لازم نیست”  در روزنامه ینی شفق گفته است که ترامپ قصد باج گیری از کشورهای عربی دارد و به همین دلیل ایران را برای منطقه خطرناک و تهدیدآمیز می‌خواند.

این مقام ترکی بیان کرده که سخنان اخیر ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با مکروون رییس جمهوری فرانسه در خصوص انتظار غرب از کشورهای عربی در واقع این را افشا کرد که آمریکا در اداره‌ای جهان با چه نگرشی دخالت کرد است و از این به بعد به چه نگرشی خواهد دخالت کرد.

یاسین اکتای در مقاله اش گفته که آمریکا خواهان دارای های عربستان و امارات است چون فکر می کند که نقش عمده‌ای در تامین امنیت کشور های عربی در طی چندین سال داشته است.

در همین حال این مقام ترکی در پاسخ به توییت ترامپ که گفته بود “پس از هزینه احمقانه هفت تریلیون دلاری در خاورمیانه زمان آن رسیده که بر سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه برای بازسازی آمریکا تمرکز شود.” بیان داشت که ترامپ صراحتا ادعا کرد که بعد از حمله ۱۱ سپتامبر این مقدار پول را هزینه حفاظت کشور های عربی در مقابل ایران کرده است و فکر می کند که کشور های عربی در برابر آمریکا بدهکار اند و باید جبران کنند.

همچنان آکتای افزوده که سیاست امروزی ترامپ در قبال ایران بهانه موثری است برای  آمریکا که اهداف اش را تحقق ببخشد و عدم تهدیدآمیزیی ایران مانع حضور آمریکا در منطقه و پروژه های دیگرش از جمله باج گیری از کشور های عربی خواهد شد.

بر بنیاد گفته های یاسین آکتای ترامپ با اعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه و نفوذ بیشتر ایران سبب وحشت کشور های عربی شد و طوریکه عربستان سعودی حاضر به پرداخت هزینه‌ای ماندن نظامیان آمرکا در سوریه شد.

این در حالی است که چندی پیش آمریکا اعلام کرد که نیرو نظامی اش را از سوریه خارج می کند اما عربستان سعودی با قبول پرداخت هزینه‌ای نظامیان آمریکا خواهان ماندن آن ها  سوریه شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *