آمریکا با تهدید «لغو برجام» از ایران چه می‌خواهد

برجام یا «توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین» توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

بر بنیاد توافق برجام، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل ۱۵ سال کاهش خواهد داد.

همچنین بر اساس برجام، ایران غنی سازی بیش از ۳,۶۷ درصد را متوقف کرده و هیچ تاسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت.

این توافق‌نامه در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما امضا شد و رییس جمهوری فعلی آمریکا دونالد ترامپ در زمان کمپاین‌ها انتخاباتی خود ضمن حرف‌های مسلمان‌ستیزانه و توهین و تحقیر اکثر کارهای حکومت اوباما گفت که توافق‌نامه برجام یک توافق ننگین است و من این را پاره می‌کنم.

این اظهارات دونالد ترامپ در همان زمان مورد واکنش جمهور اسلامی ایران قرار گرفت و رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه‌ای گفت که اگر آمریکا توافق‌نامه برجام را پاره کند ما آنرا آتش می‌زنیم و این سبب شد که توافق‌نامه برجام در محراق توجه بحث‌های بین المللی قرار بگیرد و بعد از به قدرت رسیدن ترامپ بار هشدار داده است که این توافق‌نامه را لغو می‌کند و این کار ترامپ سبب شده است که کشورهای گروه ۱+۵ در پی حفظ این توافق‌نامه برایند.

در حالی ترامپ این توافق‌نامه را لغو می‌کند که اکثریت تحریم‌های که باید بعد از برجام رفع می‌شد، نشد و این کار سبب شد که کشورهای دیگر نیز بر آمریکا بی‌باور شوند.

نقش عربستان در لغو برجام

در پی توافق برجام تحریم‌ها کشورهای تحریم کننده بر ایران رفع شد و ایران در عرصه بین الملل وارد بازار شد و این کار سبب شد که عربستان به هراس بیفتد و این درست زمانی بود که روابط میان کشورهای عربستان آمریکا به سردی گرایده بود و بعد از پیروزی ترامپ و با روحیه ایران ستیزی که داشت عربستان مایل شد که دل این رییس جمهور آمریکا را بدست بیاورند و تا جایی به واسط پول دل ترامپ و خانواده ساکن کاخ سفید را با دادن بیش از صد ملیارد دالر به دولت آمریکا و بیش از چند میلیون دالر هدیه به دختر ترامپ و خود ترامپ دل شان را بدست آوردند.

اما این طرف وقتی که ایران و روسیه آمریکا را در خاورمیانه زمین‌گیر کردند و در سوریه شکست دادند ترامپ با روحیه احساساتی که دارد قدس را پایتخت رژیم اسرائیل اعلام کرد و این اقدام سبب شد که جهان بفهمد آمریکا شکست خورده است و همیشه تیویت‌های ترامپ برای دولت این کشور درد سر ساز شده است.

عربستان با دادن باج می‌خواهد که ایران در محاصره تحریم‌های قرار داشته باشد تا خودش با همدستی اسرائیل و آمریکا بتواند بر خاورمیانه حکومت کند و آمریکا بخاطر این که نفت خاورمیانه را تسخیر کند با عربستان همدست شده است و عربستان هم بخاطر تضعیف ایران با این کشور دست دوستی داده است.

ترامپ با لغو برجام از ایران چه می‌خواهد

ایران یک کشور قدرتمند است و این برای آمریکا در آسیا به خار چشم مبدل شده است و با شکست دادن آمریکا در سوریه دیگر وجود ایران قدرتمند برای آمریکا غیر قابل قبول شده است و به هر نحوی که شود می‌خواهد ایران را تضعیف کند و یا با تهدید لغو برجام از دولت ایران باج بگیرد.

این باج گیری شاید در سوریه باشد و یا هم در افغانستان ولی باج می‌گیرد و اگر ایران باج ندهد شاید اسرائیل را بیشتر قدرتمند بسازد و فصل جدید جنگ در خاورمیانه آغاز شود و سوریه هم یکی از جغرافیای است که آمریکا می‌خواهد از روسیه و ایران باج بگیرد.

شبیه باج دهی که آمریکا به روسیه  در جنگ چند هفته قبل سوریه کرد؛ به باور آگاهان نظامی دولت آمریکا تحریم‌های که قرار بود بر آمریکا وضع کنند از برنامه خود لغو کردند و در مقابل روسیه به آمریکا اجازه داد که بجز مراکز نظامی روسیه و کشورهای متحدش را هدف قرار ندهد و بخاطر حفظ آبروی آمریکا از این کشور باج گرفت.

اگر برجام لغو شود چه خواهد شد؟

توافق برجام یک توافق چند جانبه است و این توافق احتمال می‌رود که توسط آمریکا لغو شود و این اقدام سبب بیشتر شدن مشکلات در جهان خواهد شد و اروپا و دیگر کشورهای دخیل در این قضیه باید طرف آمریکا و یا برجام را بگیرند و بخاطری که دیگر آمریکا در جهان از جولان دادن بماند احتمال دارد که بیشتر کشورهای که پای برجام امضا کرده اند بر تعهد خود بمانند و این کار آمریکا سخت‌تر می‌کند و آهسته، آهسته جهان به طرف دو قطبی شدن حرکت می‌کند و این حرکت احتمال داد که جهان را چند قطبی شدن سوق بدهد که آمریکا یکی از قدرت‌های باشد که با دست خود قدرت خود را تقسیم کرده است.

 

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *