آلمان خواهان توضیح بریتانیا در باره ادعای جاسوسی شد

زابینه لویت‌هویزر-شنارنبرگر، وزیر دادگستری آلمان، از دولت بریتانیا خواستار اطلاعاتی در باره ادعای جاسوسی توسط دستگاه اطلاعاتی بریتانیا شده است.

وزیر دادگستری آلمان با اشاره به گزارش هایی در مورد توانایی مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا GCHQ در مورد کسب اطلاعات مربوط به کاربران اینترنتی، از وزیران دادگستری و کشور بریتانیا پرسیده که آیا این اقدام قانونی است و آیا شهروندان آلمان نیز هدف این جاسوسی قرار گرفته‌اند یا نه؟

به گزارش خبرگزاری خاور میانه به نقل زا بی بی سی، وزیر دادگستری آلمان پیشتر این اقدام را “فاجعه” خوانده و خاطرنشان کرده بود که جمع آوری حجم عظیمی از اطلاعات “یک کابوس هالیوودی” است.

پیشتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در این باره ابراز نگرانی کرده بود.

مرکز ارتباطات دولتی یا GCHQ یکی از سری ترین مراکز بریتانیا است.

در همین حال ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که کشورش و آمریکا نباید احساسی “به جز غرور” در باره همکاری‌های اطلاعاتی خود داشته باشند.

آقای هیگ در لس آنجلس گفت دو کشور طبق قوانین فعالیت می‌کنند و اطلاعاتی که توسط نهادهای اطلاعاتی دو کشور به دست می‌آید، تنها برای مراقبت از آزادی‌های شهروندان است.

طی هفته‌های اخیر نگرانی‌هایی در مورد فعالیت‌های مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا مطرح شده است.

طبق افشاگری‌ ادوارد اسنودن، این مرکز در فعالیت‌های خود اطلاعات شهروندان بریتانیا را از برنامه پریزم آژانس اطلاعات ملی آمریکا دریافت کرده است.

این افشاگری‌ها که در روزنامه گاردین چاپ شده خاطرنشان می‌کند که مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا امکان این را دارد که همه اشکال ارتباطی و اطلاعاتی را که در اینترنت جریان دارد، با دسترسی مستقیم به کابل های فایبر اپتیکی که شبکه اینترنت دنیا را به هم متصل می کند به دست آورد و به مدت سی روز نگه دارد.

گفته شده که برنامه “پریزم” اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان بخشی از یک برنامه نظارت و تجسس داخلی در آمریکا معرفی شد.

مرکز ارتباطات دولتی یا GCHQ می‌گوید اقداماتش در چارجوب قوانین صورت می‌گیرد.

در همین حال لیبرتی، که یک گروه دفاع از حقوق مدنی است، خواهان تحقیق و تحفص در باره این موضوع شده که آیا دسترسی به این حجم از اطلاعات قانونی بوده است یا نه.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *