آغاز مذاکرات صلح پاکستان با طالبان

گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان، و دولت این کشور امروز (سه‌شنبه) مذاکرات صلح را آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تیم‌های مذاکره کننده دولت و طالبان امروز به‌طور رسمی اولین دیدار خود را در اسلام‌آباد برگزار می‌کنند.

تیم مذاکره‌کننده طالبان عبارتند از مولانا سمیع‌الحق، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام، (شاخه سمیع‌الحق)، محمد ابراهیم از رهبران ایالتی حزب جماعت اسلامی، و مولانا عبدالعزیز، از علمای سابق لعل مسجد. این در حالی است که عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان و مفتی کفایت‌الله، از اعضای حزب جمعیت علمای اسلام، روز گذشته از حضور در این تیم کناره گیری کردند.

اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت پاکستان نیز عبارتند از عرفان صدیق، مشاور نخست‌وزیر در امور داخلی، رحیم‌الله یوسف‌زی از خبرنگاران سرشناس و مجرب، رستم شاه مهمند، سفیر سابق و کارشناس امور افغانستان و جنرال متقاعد محمد امیرشاه، از مقامات سابق سرویس اطلاعاتی پاکستان.

در همین حال، احسان‌الله احسان، سخنگوی طالبان پاکستان در گفت‌وگو با روزنامه تریبون این کشور گفت که شورای سیاسی ۱۰ نفره طالبان (شورای مشورتی) نیز بر روند مذاکرات نظارت خواهند داشت.

در این شورای نظارتی شماری از اعضای ارشد طالبان از جمله اعظم طارق سخنگوی طالبان، مولانا امیر اسلم، قوماندان احمد، انور قنداپوری، پیر صحاب، و مولانا عبدالله حضور دارند. این در حالی است که در برخی گزارشات، نام عمر خالد خراسانی، قاری بشیر، شاهدالله شاهد سخنگوی طالبان و عصمت‌الله معاویه، نیز به عنوان اعضای این شورا مطرح شده است.

قاری شکیل احمد حقانی، از فرماندهان طالبان در منطقه مهمند ایجنسی نیز رهبری این شورا را بر عهده خواهد داشت.

به گفته پرویز راشد وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان، تاکنون هیچ یک از طرفین مذاکره پیش شرطی را برای انجام گفت‌گوها مطرح نکرده‌اند و دولت نیز تنها خواهان آن است تا دراین نشست به سخنان طالبان و دغدغه‌های آنان گوش کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *