آرامش قبل از توفان در شمال افغانستان

شمال افغانستان تیتر نخست روزنامه‌های پر تیراژ شده بود و این کار باعث شده بود که شمال افغانستان در تیررس لینز دوربین‌های رسانه‌ها قرار بگیرد اما بعد از تبعید جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به ترکیه در پیوند به پرونده آزار و اذیت احمد ایشچی و برکناری استاد عطا از سمت ولایت بلخ بعد از کشمکش‌های فراوان،  شمال افغانستان در سکوت به سر می‌برد و این سکوت را شمال افغانستان با کدام متغییر خواهد شکست؟

انتخابات پارلمانی

انتخابات پارلمانی که قرار است که ماه میزان برگزار شود یکی از متغییرهای است که می‌تواند شمال افغانستان را به چالش بکشد و این جغرافیا را دستخوش یک سلسه حرف و حدیث‌ها بکند که تا جای قابل پیشبینی است؛ در انتخابات پارلمانی احزاب سیاسی که در شمال قدرتمند استند نامزد معرفی می‌کنند و مبارزه های انتخاباتی نفس گیر می‌شود.

حزب جمعیت که بیشتر نفوس و نفوذ را دارد در رده اول قرار دارد و بعد از آن حزب وحدت و جنبش و حال هم با پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح این حزب هم نامزد معرفی میکند و با داشتن سابقه درگیری لفظی بعد از پروسه صلح و درگیری نظامی در سالهای گذشته اوضاع انتخابات کمی بغرنج به نظر می‌رسد.

فعالت گروه تروریستی طالبان

گروه تروریستی طالبان در شمال افغانستان به بخش‌های مختلف تقسیم شده اند و این کار سبب شده است که رهبر واحد وجود نداشته باشد و هر گروه رهبر خود را دارد و فعالیت‌های این گروه به کشورهای مختلف ربط دارد و حمله هوایی نظامیان افغانستان بر گروه ترویستی طالبان در کندز و جنگ شان با گروه ترویستی داعش، همچنان پیوستن شان به صلح نشان می‌دهد که این گروه چند پارچه شده است.

از قراین بر میاید که یک گروه این طالبان یحتمل به پروسه صلح بپیوندند و گروه های دیگر در شمال افغانستان شاید مورد هدف نیروهای امنیتی قرار بگیرند و از بین بروند و این پاکسازی شمال افغانستان از وجود گروه تروریستی طالبان بخاطر چه است و چرا در این هفده سال این کار انجام نشد، خودش پرسش برانگیزاست.

رشد داعش در شمال افغانستان

گروه ترویستی داعش در شمال افغانستان رشد چشمگیر کرده است و حضور این گروه در ولایت‌های شمالی و شمال‌شرقی افغانستان باعث ایجاد نگرانی برای روسیه شده است و روسیه بارهای از چرخبال‌های مشکوک حرف زده است که از سوی حکومت این ادعا رد شده است اما هفته چند بار خبرهای از ولسوالی درزاب و قوش تیپه به رسانه‌های میرسد که نشان دهند فعالیت داعش در شمال افغانستان است و این فعالیت سبب خواهد شد که کشورهای دخیل در قضایای افغانستان که از وجود داعش نگران استند دست به کار شوند.

انفجار دادن پایه‌های برق واردتی به کابل

در شروع سال جاری و در جریان یک ماه این چندمین بار است که پایه برق وارداتی از سوی گروه تروریستی طالبان قطع می‌شود و این سبب می‌شود که میزان نارضایتی مردم از حکومت بالا برود و اگر به عمق این قضیه نگاه کنیم ایجاد هرج ومرج در میان مردم کاریست بزرگ و انفجار دادن پایه های برق تنها راه ممکن و کم هزینه است که توسط گروه تروریستی طالبان انجام می‌شود.

به باور من در پشت این کار دست‌های بزرگ کار می‌کنند که میزان نارضایتی مردم را بالا ببرد و حکومت مرکزی را فاقد توانایی نشان بدهد و یک سری حرف‌های دیگر که نمی‌شود حتی حدس زد.

حال با شمردن چند مورد و شاید هم موارد دیگر عنقریب شمال افغانستان تیتر یک رسانه ها شود و با شروع کمپاین‌های انتخاباتی همه چیز به یک باره تغییر می‌کند و امیدواری همه مردم افغانستان این است که هر تغییری که بیاید، تغییر مثبت باشد و اگر تغییرات منفی باشد نه به نفع حکومت است و نه به نفع مردم افغانستان…

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *