چه کسی جعبه سیاه عربستان را تحویل ویکی لیکس داد؟

635703975333613579در روزهای اخیر انتشار اسناد طبقه بندی شده وزارت خارجه سعودی توسط ویکی­لیکس به بمب رسانه­‌‌ای روز تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انتشار اسناد دخالت سعودی در کشورهای منطقه و نیز سیاست‌های خصمانه سعودی علاوه بر ایران و سوریه در قبال دوستان و همپیمانانش عربستان موجی از نگرانی و تردید را در کشورهای مختلف ایجاد کرده است.

مهمترین سوال خوانندگان این که چه کسی یا گروهی اقدام به انتشار این اسناد نموده و هدف وی از این انتشار چه بوده است؟ دولت عربستان سعودی و وزارت خارجه این کشور با تشکیل کمیته‌ای به ریاست ولیعهد محمد بن نایف درصدد تحقیق و بررسی برای شناسایی عاملان انتشار اسناد طبقه بندی شده این کشور است. اسناد محرمانه وزارت خارجه سعودی که از آن به جعبه سیاه عربستان تعبیر می‌شود موجب شده تا تحلیلگران احتمالات مختلفی را مطرح کنند:

هر چند ارتش سایبری یمن رسما مسئولیت انتشار اسناد سعودی را بر عهده گرفته ولی قبول این ادعا مستلزم پذیرفتن خیانت از داخل بدنه حکومت و وزارت‌خارجه است. شخص یا گروهی که این اطلاعات را به ارتش سایبری یمن ارائه کرده باشد.

احتمال دوم منتسب به کشورهای متخاصم با عربستان خصوصا ایران، سوریه و عراق است که انتشار اسناد توسط ویکی‌لیکس که بارها و بارها اسنادی را علیه این کشورها منتشر کرده این احتمال را با تردید جدی مواجه می­کند چرا که ایران و سوریه ابایی از موضع گیری علنی علیه ریاض ندارند.

احتمال سوم متوجه رقبای عربستان به ویژه قطر و ترکیه است. قطر و ترکیه برای رقابت منطقه‌ای با عربستان همواره آماده بوده و در این مسیر حاضر به هزینه نمودن مقدار قابل توجهی از منابع مالی و سیاسی خود هستند.

احتمال چهارم متوجه سرویس‌های اطلاعاتی غرب و اسرائیل است که انتشار اسناد با سیاست‌های حمایتی آمریکا و اسرائیل از ال سعود تطبیق ندارد.

احتمال پنجم روسیه و چین است که باتوجه به خیانت عربستان در کاهش قیمت نفت همزمان با تحریم روسیه در بحران اوکراین می‌تواند موجب عصبانیت روس‌ها و اقدام مذکور شده باشد.

احتمال ششم که قابل تلفیق با احتمالات قبل می‌باشد جنگ قدرت در خاندان آل‌سعود و عملکرد غیرمنتظره ملک‌سلمان برای تحقیر امیر مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد و تحقیر سعود‌الفیصل و همکاران وی بعد از چهل سال تصدی مسئولیت وزارت خارج است که می‌تواند منجر به تسویه حساب‌های درون خاندانی و افشای اسناد برای تحت فشار قرار دادن ملک سلمان گردد.البته احتمال افشای اسناد از جانب دیوان ملکی برای حذف رقبا و قبضه بیشتر قدرت نیز منتفی نیست.

برکناری سعود الفیصل بعد از افشای اسناد و مرگ غیر منتظره وی در کنار مرگ فرمانده نیروی هوایی و تهدیدهای جدی که این روزها متوجه تویجری، طلال بن عبد العزیز و احمد بن عبدالعزیز شده است بیانگر آغاز پروژه تسویه خونین در خاندان آل‌سعود است. البته این فرضیه با مرگ تویجری و سایر رقبای محمد بن سلمان به قطعیت بیشتری نزدیک خواهد شد.

محمد بن سلمان با افشای اسناد وزارت خارجه با یک تیر دو نشان را زده است. از سویی بر شکست‌های خود در یمن سرپوش گذاشته و از سوی دیگر بهانه لازم برای برکناری و تغییرات نهایی برای سلطه خود بر حاکمیت را فراهم نموده است.

Author

About Author