وجود اختلاف میان حامیان تروریست ها درسوریه

139411181537058647062964ماجرای اختلاف میان تروریست ها در سوریه از آنجا شروع شد که ترکیه با حمایت سعودی ها در موضوع سوریه دخالت کرد و وارد یک بازی خطرناک شد و به جای آنکه با همسایه جنوبی خود همکاری کند با تروریستها وارد مذاکره شد ، اما این تمام ماجرا نبود و پای روسیه نیز به این مسئله کشیده شد ، سوریه که یک متحد استراتژیک برای روسیه محسوب میشد و با کمک مستشاران ایرانی خود به مبارزه علیه تروریستهای اجاره ای برخاست ، ولی اردوغان با سرنگون کردن هواپیمای روسی مرتکب حماقت بزرگی شد.

اردوغان تصور میکرد ناتو در قضیه جنگنده روسی به طرفداری از ترکیه برخواهد خواست ولی شرایط سیاسی و اقتصادی ناتو به هیچ وجه ایجاب نمی کند که از ترکیه حمایت کند و بالاخره پس از ماهها اردوغان در یک نامه رسمی مجبور شد از پوتین عذرخواهی کند.

رئیس جمهور ترکیه برای خروج از بن بست های سیاسی کشورش مجبور به تغییر موضع خود در برابر روسیه و سوریه است و به نظر میرسد این امتیازدهی اردوغان به روسیه ، فقط در صورت برداشتن گام مشابه در برابر سوریه به نتیجه می رسد. چند هفته اخیر اخباری در مورد فرستادن هیات های محرمانه از طرف ترکیه به سوریه جهت گفتگو و مصالحه با دولت سوریه درز کرده،  اما هنوز مشخص نیست که سوریه به یک عذرخواهی اردوغان از اسد اکتفا کند یا نه؟!

به هر حال ترکیه با اتخاذ این سیاست نشان داد که جبهه مقابل حکومت سوریه از هم پاشیده و دیر یا زود بازیگر کلیدی این تخاصم از جبهه جنگ خارج خواهد شد و عربستان سعودی همانگونه که امروزه پس از خروج امارات و مراکش و دیگر کشورهای همپیمان از ائتلاف یمن در جنگ تنها مانده در سوریه نیز تنها خواهد ماند و سعودی باید تصمیم بگیرد که یک تنه می خواهد همه این جنگ ها را ادامه دهد یا اینکه این کشور هم دست به مصالحه خواهد زد و از دیگران عذرخواهی کند.

Author

About Author