نور امید در دل فلسطینیان از طریق بازگشایی گذرگاه رفح

خبرگزاری “اسوشیتدپرس” در گزارشی نوشته است که “نشانه هایی وجود دارد که مصر فشارها را از نوار غزه در گامی برای بهبود روابط بد با جنبش حماس حاکم بر نوار غزه کاهش داده است.”

این خبرگزاری اشاره کرد که مصر در ماه های اخیر تعداد افراد مجاز به عبور از گذرگاه رفح را افزایش داد. این گذرگاه به مثابه دروازه اصلی غزه به جهان محسوب می گردد. همچنین قاهره به غزه اجازه داد برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ از طریق گذرگاه رفح کالاهای تجاری را وارد کند و پیامی فرستاد، مبنی بر اینکه به بهبودی روابط اهمیت می دهد.

 “اسوشیتدپرس” از آقای اشرف جمعه یکی از رهبران غزه که بر طبق گفته های این خبرگزاری در جلسات اخیر با مقامات مصری برای بررسی روابط در حال نوسان حضور داشت؛ نقل کرد که “مصر توپ امید را انداخت؛ سئوال این است که چگونه ما فلسطینی ها باید این توپ را بگیریم و امید را ارتقا بدهیم؟”

این خبرگزاری اضافه کرد که این تغییرات مصری اخیر مقداری آسایش برای مردم غزه، بعد از سال ها محاصره که به آنها آسیب جدی رساند، به وجود آورده است.

در شش ماه اخیر امسال گذرگاه رفح به مدت ۴۰ روز باز گشایی شد، در حالی که در سال ۲۰۱۵ فقط ۲۶ روز بازگشایی شده بود و این امر به ده ها هزار نفر از جست و جویان کار یا مراقبت های پزشکی یا سفرهای خانوادگی و تحصیلی اجازه خروج از غزه داد.

اسوشیتدپرس اشاره کرد که مصر در سه ماه اخیر گروه هایی از تجار و دانشگاهیان و خبرنگاران غزه را برای شرکت در کنفرانس های شبه رسمی دعوت کرد. همچنین از آقای “بیفرلى میلتون ادواردز” شاغل در مرکز بروکینگز در دوحه نقل کرد که “هدف هر اقدام مصری در خصوص نوار غزه، تقویت منافع امنیت ملی مصر است” و در سایه ادامه جنگ مصر با تروریست های سینا این تغییرات کند خواهد بود و امکان دارد به رفتارهای حماس مرتبط نیز باشد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *