عربستان و نقض دوباره آتش بس در یمن

تنها چند ساعت پس از برقراری آتش‌بس یکجانبه در یمن، عربستان سعودی مناطق مختلف کشور همسایه خود را بمباران کرد تا نشان دهد

11774610_933359936725127_336204698_nتنها چند ساعت پس از برقراری آتش‌بس یکجانبه در یمن، عربستان سعودی مناطق مختلف کشور همسایه خود را بمباران کرد تا نشان دهد که آل‌سعود نه تنها به هیچ اصولی پایبند نیست بلکه حتی به وعده‌های خود نیز عمل نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روز گذشته جنگنده‌های وابسته به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بخش‌هایی از شمال و غرب شهر صعده را بمباران کردند. این در حالی است که عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرده بود که از بامداد دوشنبه به مدت پنج روز آتش‌بس با یمن برقرار خواهد شد.

اعلام آتش‌بس یکجانبه تنها یک روز بعد از حمله مرگبار جنگنده‌های عربستان به منطقه مسکونی «المخاء» در ولایت «تعز» صورت گرفت که دست کم ١٠٠ زن و کودک را به کشتن داد. رسانه‌ها گزارش دادند که اقدام عربستان برای اعلام آتش‌بس برای کم کردن از میزان انتقاد‌هایی بود که بعد از این حمله حتی کشورهای همپیمان عربستان را به انتقاد واداشت. این سومین آتش‌بسی است که تاکنون در یمن اجرا می‌شود اما عربستان سعودی در هربار ساعاتی پس از برقراری آتش‌بس آن را نقض کرده است و هیچ یک از آتش بس‌های پیشین نتوانست به اهداف تعیین شده دست یابد.

انصارالله درباره آتش‌بس اخیر تاکنون هیچ گونه موضع رسمی اتخاذ نکرده است، محمدعلی حوثی از رهبران انصارالله اعلام کرده که هیچ‌ نامه یا اعلامیه‌ رسمی از سوی سازمان ملل درخصوص آتش‌بس به دست آنها نرسیده است. وی تصریح کرد: تا زمانی که اعلام رسمی از سوی سازمان ملل در این خصوص وجود نداشته باشد، هیچ‌ موضع‌گیری مثبت یا منفی درباره این مسئله نخواهیم داشت.

در همین حال، «محمد البخیتی» از فرماندهان بلند پایه جنبش انصارالله یمن تصریح کرد که عربستان سعودی در پوشش کمک‌های انساندوستانه از طریق هواپیما سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده در عدن می‌فرستد. وی به پایگاه خبری الوقت گفت: بیشتر محموله‌هایی که عربستان سعودی از طریق هواپیماهای خود به شهر عدن می‌فرستد، کمک‌های انسان دوستانه نبوده بلکه سلاح و تجهیزات نظامی می‌باشد که برای گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده فرستاده می‌شود.

وی در مورد ادعاهای سعودی‌ها در دستیابی به موفقیت‌های نظامی در حمله به عدن تأکید کرد «آن دستاوردهایی که عربستان سعودی در حمله به عدن با همکاری داعش و القاعده به دست آورده، حقیقتا معادل پیروزی‌ها و دستاوردهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی نیست چراکه آنان توانسته‌اند بر ٢٠ جبهه درگیری در عدن مسلط گردند.» درهمین حال، نیروهای انصارالله در واکنش به حملات روز دوشنبه عربستان پایگاه نظامی این کشور در نوار مرزی با یمن را هدف قرار دادند. به گزارش المیادین، منابع نظامی یمنی خبر داده‌اند که نیروهای کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه مرزی الشعله عربستان در نوار مرزی با یمن حمله کرده‌اند .

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از افزایش اختلاف میان مخالفان انصارالله است. «ریاض یاسین» وزیر خارجه «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن از دو دستگی و اختلاف نظر میان اطرافیان هادی خبر داد. وی در گفت‌وگو با روزنامه «القدس العربی»، با حمله به برخی چهره‌های نزدیک به هادی گفت که این افراد رفتارهای دوگانه‌ای دارند و گاهی مدافع هادی هستند و برخی اوقات نیز از «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن حمایت می‌کنند. در راستای اختلاف‌ نظرهای موجود میان اطرافیان رئیس‌جمهور مخلوع یمن، یاسین گفت که این افراد همچنان به راهکار توافقی ایمان دارند و معتقدند که راه حل بحران کشور آشتی با «انصار الله» است.

Author

About Author