ایران چه‌گونه توانسته است که در جغرافیای جنگ کشور قدرت‌مند منطقه باشد

انقلاب ایران
از هفدهم بهمن/دلو سال ۱۳۵۷ تقریباً ۴۰ سال می‌گذرد و پیروزی انقلاب ۲۲ بهمن/دلو ایران بعد از کشمکش‌های زیاد و بعد از سپری کردن چند دهه بارور شد و به بلوغ و نبوغ باید و شاید رسید،  حکومت که از دل این انقلاب برخاست فعلاً منافع ملی خود را در خارج از مرزهای ایران جستجو می‌کند و به حیث یک هژمونی در منطقه حرف برای گفتن دارد.

در شروع انقلاب ۲۲ بهمن/دلو سال ۱۳۵۷ دو دولت در یک مرکز و بدون هیچ گونه مرزبندی مواجه بودند. دولتی که پشتوانه و عامل مشروعیت خود را از دست داده و از قدرت نظامی محروم گشته و با انقلابی عظیم مردمی روبرو بود. و دولتی دیگر متکی به رهبری انقلاب توده های میلیونی مردم که به جای قدرت نظامی، تنها به قوت مردم وابستگی داشت.

در روز ۲۱ بهمن/دلو سال ۱۳۵۷ وقتی که اربابان قدرت و سران نظامی حکومت پهلوی منافع خود را در خطر می‌بینند و بخاطر سرکوب مردم و انقلاب اسلامی حکومت را نظامی اعلان می‌کنند و در همین زمان امام خمینی به مردم می‌گوید که به طرح حکومت نظامی توجه نکنند و مردم چنان کردند و پیروز شدند.

در روز ۲۲ بهمن/دلو تقریباً همه شهرهای ایران دچار این انقلاب شدند و همه در این انقلاب سهیم بودند و در روز ۲۲ بهمن/دلو درگیری شدت ادامه یافت و در این روز هزاران زن و مرد و پیر و جوان، هر یک به اندازه توان خود برای سرنگونی نهایی رژیم ظلم و جور، کوشش کردند. آنها با سنگربندی در خیابان ها، سینه سپر کردن در برابر تانک ها و با فداکاری و جانفشانی، انقلاب را به پیروزی رساندند. نه فقط در تهران، بلکه در تمامی شهرهای ایران، درگیری مردم با بقایای رژیم شاهی جریان داشت.

مردم وقتی‌که یکجا شدند و حکومان داشته و نداشته خود را در خطر دیدند فرمان دادند که نیروهای نظام از همه شهرها به سوی تهران حرکت کنند چون گمان بر این بود که اگر تظاهرات در تهران سرکوب شود این غایله خاتمه می یابد، اما هنگامی که خبر حرکت نیروهای نظامی از شهرهای مختلف ایران به سمت تهران برای سرکوب قیام مردم پخش شد، مردم شهرهای مسیر به درگیری با نیروهای نظامی پرداختند و با بستن راه، مانع حرمت آنها به سمت تهران شدند. برخی از فرماندهان رده بالای ارتش در این درگیری ها به دست مردم کشته شدند تا سرانجام، ارتش، بی طرفی خود را اعلام کرد.

بالاخره در همین روز یعنی ۲۲بهمن/دلو ۱۳۵۷ بیخ نظام شاهی از ایران کنده شد و مبارزه مردم به رهبری امام خمینی به ثمر رسید و این انقلاب پیروز شد و حال بعد از گذشتن سال‌ها زیاد این انقلاب به ثمر رسیده است و این کشور آبروی شده است به جهان اسلام و دفاع از تمامیت ارضی همه کشورهای اسلامی را وظیفه خود می‌داند.

ایران چه گونه قدرتمند شد

بعد از انقلاب ایران کشورهای که می‌خواستند در ایران ریشه داشته باشند، سبب شد که در آمد نفتی ایران کاهش یابد و این کاهش حدوداً روز دو میلیون بوشکه در روز اقتصاد ایران را به رکود مواجه کرد در تاریخ آمده است که  در آن ایام؛ فشارها در حدی بود که به رغم تلاش‌های فراوانی که برای رفع این مشکل شد، در سال ۱۳۶۵ از تنها منبع درآمد کشور یعنی نفت، فقط ۶ میلیارد دلار عاید کشور شد و با رشد تدریجی بهای نفت، این مقدار در سال ۱۳۸۶ به۷۰ میلیارد دلار افزایش یافت و مجدداً پس از تحریمهای اخیر با کاهش شدید تا حد ۵۷ میلیارد دلار مواجه شد که بخش عمده آن در بانک‌های خارجی بلاک شده است.

تحولات فرهنگی بعد از انقلاب

بعد از انقلاب اسلامی برای نخستین بار یک کشور که در زمان شاه «معنویت» از آنجا کوچ کرده بود آهسته، آهسته شبیه پرنده‌ای که به لانه برگردد به این کشور آمدند و با ساختن مراکز ترجمه، دوبله سریال‌های اسلامی، ساختن فرهنگ‌سراها و کار برای حوزه ادبی زبان فارسی در سه کشور از مهم‌ترین کارهای بود که در بخش فرهنگ انجام داده است.

تحولات سیاسی

بعد از انقلاب اسلامی اعضای رهبری این انقلاب برای رشد کشور شان و شگوفایی در عرصه سیاسی داخلی و خارجی کارهای چشم‌گیر انجام دادند، همچنان در رشد هژمونی این کشور، کشورهای مخالف شان نادانسته بیشتر نقش بازی کردند از جنگ با لبنان شروع تا ایجاد حکومت در عراق و شکست داعش در خاورمیانه دست آوردهای بود که این کشور در عرصه سیاست بدست آورد و آخرین میخ را ایران بر تابوت کشورهای مخالف خود زد.

کشاورزی

ایران در عرصه کشاورزی بعد از انقلاب با مشکلات زیاد مواجه بود و این مشکلات از حکومت قبلی بجا مانده بود و در سال های نخستین انقلاب تاکید امام خمینی بر رشد کشاورزی بیشتر بود و مسوولین حکومتی هم بر این امر مهم تاکید داشتند و بعد از چندین سال، کشاورزی در ایران به سطح بالا رفت که امروز با وجود تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا این کشور سرپا ایستاده است و این نشان می‌دهد که خودکفایی این کشور باعث انقلاب بود که تا حال هم این نسخه که امام خمینی پیچیده بود کارگر افتاده است.

نظامی

ساخت انواع سلاحها و تجهیزات نظامی و قرار دادن ایران در رده کشورهای نخست دارای موشک بالستیک زمین، همچنان دسترسی پیدا کردن به ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن، ساخت انواع بالگرد(مانند، بالگردهای شاهد، شباویز ۲۰۷۵ و۲۰۶۱ و بالگرد ضد تانک ۲۰۹۱) و تعمیر انواع هواپیما و بالگرد با کسب رتبه پنجم جهانی بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی است.

ساخت زیر دریایی، ساخت و تعمیر انواع ناو و ناوچه ساخت هاور گرافت(قایق‌های دوزیست) ساخت انواع قایق‌های تندرو و قایق پرنده، ساخت و تعمیر انواع زره پوش و تانک و خودکفایی در ساخت انواع تجهیزات و سلاحهای سبک، نیمه سنگین و سنگین مانند: انواع خمپاره انداز و توپ‌های مدرن، انواع سامانه‌ها و سلاح‌های پدافند ضد هوایی و مهمات سبک و سنگین و توسعه صنایع مخابراتی و ساخت انواع بی سیم  و تقویت و توسعه صنایع اپتیک و ساخت انواع دوربین‌های معمولی و دید در شب و صدور برخی از این محصولات به ۳۲ کشور جهان از دیگر دستاوردهای صنایع نظامی محسوب می شوند.

سپاه پاسداران ایران

در نخستین روزهای پس از انقلاب بهمن/دلو ۵۷، دولت موقت که به علت فروپاشی قوای انتظامی و نظامی فاقد ابزار لازم برای اعمال حاکمیت بر کشور بود، درصدد برآمد تا نیرویی مسلح بنام گارد ملی به وجود آورد. به همین منظور، حسن لاهوتی حکمی از  امام خمینی برای تشکیل این نیرو دریافت کرد. با پیشنهاد محمد توسلی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آن برگزیده شد.

بعد از انقلاب سپاه پاسداران روز به روز قدرتمند شد و این کار سبب شد که گارد ملی سال ۵۷ و سپاه پاسداران امروز منافع خود را در خارج از مرزهای ایران جستجو کند و با هر گونه حمله و استراتیژی غرب ایستاده شود و این کار را هم کرد.

از درگیری در عراق، تا اتهام‌های مبنی بر ترور افراد وابسطه به رژیم اسرائیل و از ایجاد گروه تروریستی القاعده تا داعش و حضور آمریکا در منطقه همه و همه از چیز که در منطقه هراس داشتند سپاه پاسداران بود.

بعد از ایجاد گروه تروریستی داعش ایران وارد جنگ در منطقه شد و با ابر قدرت جهانی یعنی آمریکا دست و پنجه نرم کرد و بالاخره سبب شد که آمریکا از عراق و سوریه پا پس بکشد.

وجود و ایجاد سپاه پاسداران یکی از بهترین راهکارهای بود و است که در مقابل دشمنان منطقه به کار گرفته شده است و این استراتیژی یکی از استراتیژِی‌ها موفق بوده است.

چطور در میان کشورهای جنگی قدرتمند است

ایران با وجودی که سال‌های سخت دولت سازی و تحریم را می‌گذارند در منطقه یکی از کشورهای است که قدرتمند است و حفظ وضع موجود و تلاش برای تغییر وضع موجود در منطقه یکی از کارهای بود که ایران انجام داد.

ایران در مقایسه با ترکیه، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه‌ی خودش و منطقه کمتر وابسطه به کشور خارجی است و این سبب شده است که جهان به چشم یک قدرت منطقه‌ای به آن نگاه کنند.

با وجود که غرب اکثر کشورهای را حمایت کرد تا از ایران قدرتمند باشند ولی نشد؛ پاکستان که حامی غرب و سبب آمدن آمریکا به افغانستان شد حال دارد تاوان دوستی با آمریکا را پس می‌دهد.

همین طور ترکیه که در بخش‌های از درگیری‌های خاورمیانه همپیمان آمریکا بود اما بعد از این که آمریکا پلان کودتا بر حکومت اردوغا ریخت فهمیدند که آمریکا دوست هیچ کشور در جهان نیست بلکه از همه بیشتر بر منافع خود ارزش قایل است و این یک چیز طبعیی در سیاست است ولی تا این حد سیاست ماکیاولستی را نمی پنداشتند.

در یک کلام میشود گفت که داشتن یک تیم حکومت داری متعهد و باور به عقاید اسلامی ایران را به قدرت بی قید و شرط در مطنقه مبدل کرده است.

نارضایتی مردم ایران بخش از تبلیغات غرب است

مردم ایران از شیوه حکومت داری در کشور شان راضی نیستند و هر از گاهی دست به حرکت‌های مدنی می‌زنند و این کار یک بخش از تبلیغات غرب است که با بسته دیموکراسی در منطقه آمده اند و مردم‌ را به علیه حکومت شان می‌شورانند در حالی که همین کشورهای غربی با وجود که در اکثریت کشورهای آسیایی حضور دارند ولی دیموکراسی به صورت باید و شاید آن تطبیق نشده است.

افغانستان یکی از کشورهای است آمریکا با بیش از ۴۰ کشور غربی در آن حضور دارند اما در طول ۱۷ سال نتوانسته اند که امنیت، اقتصاد و دیگر امکانات شهروندی را برای مردم افغانستان فراهم کنند.

همچنان برگزاری انتخابات در افغانستان را همه دنیا شاهد است که در سال ۲۰۱۴ یک انتخابات پر از تقلب بود و وزیر خارجه آمریکا حکومت وحدت ملی را ساخت که خودش نقض قانون اساسی افغانستان بود زیر پا کردن ارزش‌های دیموکراسی؛ اما چون منافع خود شان در میان بود به میلیون‌ها رای دهنده ارزش ندادند.

 چرا سران حکومت ایران با آمریکا کنار نیامدند؟

آمریکا کشوری است که سیاست‌هایش بیشتر بر منافع خودش استوار است و هیچ تعهد و پیمانی سد راه منافع کشور شان نمی‌شود و هر کشوری را که حامی خود انتخاب کرده اند یک روز نه یک روز آنرا به زیر کشیده اند و در مقابل یک چیز پوچ کشور دوست و حامی خود را زیر فشار گرفته اند و از این فشار استفاده های مشروع و غیر مشروع انجام داده اند.

پاکستان نمونه بارز این همکاری در آسیا است؛ پاکستان با پول عربستان و حمایت آمریکا طالبان را ساخت و تا جای هم القاعده و حقانی را؛ اما بعد از مدتی با هندوستان نرد دوستی بست و پاکستان را رها کرد و این کشور را حامی تروریسم معرفی کرد، در حالی که بدون حمایت آمریکا نمی‌توانست از تروریسمی که ساخته بودند حمایت کند.

همین طور در مسله جنگ عراق با بهانه‌ی سلاح هسته‌ای حمله کردند و صدام حسین را کشتند و همه کشورهای قدرتمند خاورمیانه را بی ثبات ساختند و کشورهای بزرگ هم ادعا می‌کنند که داعش را هم ساخته اند و بعد از این همه رسوایی هنوز اگر یک کشور دیگر دست به حفظ منافع خود بزند جرم پنداشته می‌شود و آنر به حقوق بشر ربط می‌دهند اما اگر خود شان صدها نفر را بکشند به بهانه تروریستم می‌کشند کشور های دیگر را توبیخ می کنند.

همین طور خود شان حق دارند که سلاح هسته‌ای داشته باشند اما هیچ کشوری دیگر در دنیا نباید به این سلاح دست پیدا کنند و این بعنی زیاده خواهی در جامعه بین المللی و خلاف وعده عمل کردن و تمامیت خواهی شان بودند که ایران با آمریکا کنار نیامد.

چرا عربستان و اسرائیل با هم نزدیک شده اند تا ایران را ضعیف کنند

جهان اسلام به دو بخش تقسیم شده است یک کشورها و گروه های اسلامی در محور عربستان و دیگر در محور ایران و کشورهای که در محور ایران جمع شده اند نوگرا، ضد تروریسم، مخالف استراتیژی غرب هستند؛ اما برعکس کشورهای که در محور عربستان جمع شده اند بخاطر تضعیف ایران و گروه همسو با ایران در پی ایجاد گروه‌های تروریستی اند تا ایران تضعیف شود.

عربستان هر کاری می‌کند که آقای جهان اسلام باشد و این کار با ایجاد و گسترش تفکر وهابیت اوج گرفت که این تفکر یکی از خواسته‌های آمریکا از خاندان آل سعود بود و همچنان همسو شدن با آمریکا و اسرائیل یکی از استراتیژی‌های است که عربستان می‌خواهد با استفاده از قدرت این کشورها در جهان و منطقه ایران را تهدید کند.

عربستان بابت این کار سالانه مقدار پول هنگفت به آمریکا می‌دهد و ظاهراً این یک نوع باج‌گیری است که بخاطر تامین امنیت عربستان به آمریکا داده می‌شود؛ همچنان در این اواخر ایجاد روابط دپلوماتیک با اسرائیل و ظهور محمد بن سلمان با افکار بلندپروازانه‌ی خاندان آل سعود را در پیش چشم جهان اسلام بی ارزش ساخته است.

این در حالیست که عربستان حتی از مراسم حج استفاده سیاسی می‌کند و این کار سبب شده است که اتحادیه کشورهای اسلامی با این کار عربستان مخالف نشان داده است و خواسته است که مراسم حج از چنگ خاندان آل سعود برون شود.

امنیت داخلی در ایران چگونه است

طبق آمارهای که در رسانه‌ها نشر می‌شود نشان دهند این است که امنیت در داخل ایران به حد کافی خوب است و این سبب شده است که میزان نارضایتی مردم کم‌تر شود و تامین امنیت شهروندان ایران یکی از کارهای است که دولت جمهوری اسلامی انجام داده است.

با وجودی که کشور های اطراف ایران سال‌هاست امنیت ندارند و پناهگاه تروریسم استند ولی ایران مرزهای خود را مستحکم کرده است و امنیت در داخل ایران بهتر از خیلی  کشورهای منطقه است و این در حالیست که در بخش فرهنگی، اجتماعی در میان کشورهای فارسی زبان حرف اول را می‌زند.

چطور ایران با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و غالب شده است

تحریم‌ها علیه ایران به مجموعه اقداماتی از سوی قدرت‌های دنیا اطلاق می‌شود که در جهت مجازات حکومت ایران یا ادار کردن این کشور به انجام یا عدم انجام عملی به کار گرفته شده‌است. عمده‌ تحریم‌های که علیه ایران پس از وقوع انقلاب ۵۷، بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران شکل گرفت و در پی چالش بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران شدت بیشتری یافت. برنامه اتمی ایران از سال ۸۵ و به دنبال ارجاع پرونده این کشور از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت، با تحریم‌های مختلفی مواجه شده‌است. تحریم‌های ایران را از نظر تحریم‌کنندگان می‌توان به ۴ دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی کرد: تحریم‌های چندجانبه هم‌چون تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا، تحریم‌های تک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا.

اما ایران چطور توانسته در این همه سال با این همه تحریم ها دست و پنجه نرم کند و غالب شود؛ این یکی از ویژ‌گی‌های دولت جمهوری اسلامی است که در شروع روزهای پیروزی انقلاب بالای امنیت مردم، تولیدات داخلی، کشاورزی، فرهنگی، شرکت‌های تولیدی فناوری‌های روز و… سرمایه گذاری کردند و این سبب شده که با بیشتر شدن تحریم‌ها فشار روی تولیدات داخلی و کشاورزی بیشتر شود و جهان با این ترفندی که سنجیده بود تا ایران را زمین‌گیر کند نتوانست و ناکام شد و بالاخره آمریکا مجبور شد که برجام را امضا کند.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *