امام خمینی و کارنامه های او در تاریخ ایران

امام خمینی  در همه فرآیندها ، سازماندهی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و جریانات اجتماعی در کنار عواملی چون زمینه‌ها، شرایط اجتماعی و باورهای مردم، نقش اصلی را در به بار نشستن اهداف و آرمان‌های جامعه داشت از این رو یکی از عوامل مهم و اساسی در شکل‌گیری جریانات و تحقق خواسته‌های اجتماعی برخورداری از مدیریت و رهبری به عنوان هدایت دهنده مسیر و جریان حرکت است که در همه اندیشه‌های مختلف در فرهنگ علوم سیاسی و اجتماعی مطرح می‌باشد.
از این نظر، نقش حساس رهبر در شکل‌گیری انقلاب اسلامی‌ در دوران خاینین و پیروزی انقلاب اسلامی ‌و سرنگونی رژیم کهنه و فرسوده شاهنشاهی در کشور ایران و جایگزین شدن آن با نظام اجتماعی جدید برپایه مردم سالاری دینی و احیای دوباره اسلام در سطح جهان، موضوعی است که بر هیچکس پوشیده نبوده و به نظر همه کارشناسان اجتماعی و سیاسی، با توجه به دیگر اضلاع شکل‌گیری خیزش‌ها و انقلاب‌های اجتماعی از جایگاه و اهمیت ویژه و قابل توجهی برخوردار است. در واقع انقلاب اسلامی‌ ایران که با رهبری بی‌نظیر امام خمینی به وقوع پیوست یک انقلاب واقعی و تمام عیار به شمار می‌رود، چون همه عناصر لازم و ضروری در تعریف و ماهیت انقلاب‌ها، در انقلاب اسلامی ‌ایران وجود دارد و آنچه در این بحث بیش از همه حائز اهمیت است، نقش رهبر حضرت امام در شکل‌گیری نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی‌است. چرا که خیزش‌ها و جنبش‌های دیگری در تاریخ معاصر ایران نیز شکل گرفته که به دلیل عدم برخورداری از رهبر کارآمد به نتیجه نمی‌رسد بر همین اساس در کارنامه خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی‌ در هدایت خیزش مردمی ‌و رسیدن به پیروزی ، به این مسئله می‌توان اشاره کرد که ایشان رهبری مدبر، شجاع، متفکر، آگاه به زمان و مسائل جهان بود که با بهره مندی از شیوه‌های نوین و بدیع ، بزرگ‌ترین انقلاب معاصر را هدایت کرد. او در جریان انقلاب ، به عنوان چهره‌ای تاریخ ساز و پدیده‌ای استثنایی و کاریزماتیک جلوه کرد.
لذا امام خمینی به عنوان‌ نظریه ‌پرداز انقلاب‌ اسلامی‌ و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ‌توانست نقش رهبری را به بهترین شکل ممکن در تاریخ ایران و حتی جهان رقم زند که پیروزی انقلاب اسلامی ‌نتیجه نقش مؤثر رهبر در هدایت خیزش مردمی ‌و عبور از حوادث ناگوار و گوناگون در طول دوران شکل‌گیری، پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی‌بوده است.

امام خمینی کی بود؟

امام خمینی در روز بیستم جمادى الثانى ۱۳۲۰ هجرى قمرى مطابق با ۳۰ سنبله ۱۲۸۱ هجرى شمسى در ولسوالی خمین ولایت مرکزى ایران در خانواده اى اهل علـم و جهاد چشم به جهان هستی گشود.

پـدر بزرگـوار امام خمینـى آیه الـله سید مصطفى مـوسـوى پـس از آنکه چنـدین سال در نجف اشـرف، علـوم  اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل  آمـده بـود بـه ایـران بازگشت و در ولسوالی خمیـن رهنمایی مردم در امـور دینـى شد.

در حالیکه بیش از ۵ ماه از ولادت امام نمی گذشت خاینین پدر وی را به جرم ایستادگی و مقاومت در برابر زورگویی هایشان به شهادت رسانیدند.

امام خمینی در همان کودکی درس را آغاز کردند و پس از آن به مکتب رفتند. بعد از اتمام مکتب به مدرسه‌های جدید و با پایان آن، تحصیل علوم اسلامی را در محضر ماما و برادرشان فرا گرفتند.
این امام بزرگوار پس از اتمام دوره ای تحصیلی شان  تدریس مضامین فلسفی را در حالی که بیش از ۲۷ سال نداشتند، آغاز کردند و در کنارش درس فلسفه به تدریس اخلاق نیز پرداختند که آثاری مهم از وی نیز به جا مانده است.

تبعید امام خمینی

امام بعد از اعتراض به کاپیتولاسیون دستگیر و به ترکیه تبعید شد که مدت اقامت شان در ترکیه ۹ ماه به درازا کشید و پس از آن در سال ۱۳۴۴ با خانواده شان به نجف تبعید شدند دولت انتظار داشت امام خمینی در نجف دور از فضای سیاسی منزوی شود اما امام در زمان اقامت شان در نجف هر روز ه ساعت به عبادت در حرم می پرداختند او پس از چهار روز در نجف تز ایت الله محسن حکیم خواست تا قیام کنند.

سرانجام پس از سال ها دوری از وطن امام خمینی در ۱۲ دلو ۱۳۵۷ وارد ایران شدند و در ۱۵ دلو با اعلام کردند دولت موقت و تشکیل کابینه از مردم خواستند که از آنها حمایت کنند و بلاخره این اقدام امام باعث به ثمر نشستن پیروزی انقلاب اسلامی شد.

سید روح الله خمینی شب ۱۳ جوزا سال ۱۳۶۸ به عمر ۸۷ سالگی به علت ایست قلبی درگذشت در نزدیکی بهشت زهرا در قبرستان اصلی شهر تهران به خاک سپرده شد.

نگینه وارسته

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *