آغاز انتفاضه سوم فلسطین

کرانه باختری برای سومین هفته شاهد درگیری های شدید میان فلسطینی ها و نظامیان صهیونیست است که در اثر آن ده ها تن از فلسطینیان به شهادت رسیدند.این درگیری های بار دیگر چهره همواره تروریستی و کینه توز اسرائیل را برای همگان آشکار ساخت؛ رژیمی که زندگی ملت مظلوم فلسطین را به جهنمی تمام عیار مبدل کرده است. در هفته های گذشته حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه وتاخت وتاز در قدس و کرانه باختری و نیز دستگیری، ترور، زندان، شکنجه، توهین به مقدسات و محاصره به اوج خود رسیده ، و خون فلسطینی ها را به جوش آورده است.

انتفاضه سوم فلسطینیان در راه است

آیا این درگیری ها و خفقانی که صهیونیست ها در اکثر سرزمین های اشغالی به وجود آوردند منجر به شکل گیری انتفاضه سوم می شود؟ و فلسطین را برای صهیونیست ها به جهنم مبدل خواهد ساخت؟ علت واقعی این درگیری ها چیست؟ آیا راه حل سیاسی دارد یا اینکه به اوج خود تا سرحد انفجار خواهد رسید؟ در ادامه به پاسخ این سوالات می پردازیم.

علل و عوامل درگیری ها

علل و عوامل درگیری های اخیر را می توان به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کرد. مهمترین عامل اثرگذار مستقیم در بروز درگیری ها، ورود وزیر کشاورزی اسرائیل به همراه شهرک نشینان صهیونیست به داخل مسجد الأقصی به منظور برگزاری مراسم عید غفران یهودی بود که با عید قربان مصادف شده بود و با مقاومت نمازگزاران مسجد الأقصی به منظور جلوگیری از هتک حرمت مسجد توسط صهیونیست ها مواجه شد که از سوی نظامیان صهیونیست مورد حمله وهدف گلوله های پلاستیکی و گازهای اشک آور قرار گرفتند به گونه ای که منجر به زخمی و مجروح شدن تعداد زیادی از نمازگزاران فلسطینی شد.

اما عوامل غیر مستقیم عبارتند از سیاست های قلع و قمعی که رژیم صهیونیستی و نتانیاهو نسبت به غزه و کرانه باختری در دستور کار خود قرار داده است که در شهرک سازی، مصادره زمین های فلسطینی ها و ویران ساختن خانه ها، ایست وبازرسی های مکرر ونیز قتل و ترور وبازداشت های مستمر و محاصره همه جانبه غزه در طول سالهای گذشته ظهور وبروز یافته است.

آیا انتفاضه سوم در راه است؟

پاسخ این سوال روشن است، و دلیل آن اظهارات برخی از مقامات فلسطینی و رسانه های اسرائیلی و وضعیتی است که سراسر فلسطین را فرا گرفته است. محمود عباس پیشتر در سفر خود به فرانسه هشدار داده بود که وضعیت در فلسطین به گونه ای است که احتمال شکل گیری انتفاضه سوم وجود دارد. همچنین محمود الزهار عضو دفتر سیاسی حماس با اشاره به اوضاع و درگیری های اخیر در فلسطین اعلام کرده بود که زمینه برای شکل گیری انتفاضه سوم که بسیار قوی تر از انتفاضه الاقصی است وجود دارد. وی همچنین در اشاره به مقابله احتمالی حکومت خودگردان با انتفاضه گفته بود:البته نیروهای امنیتی حکومت خودگردان بسیار توانمندتر ازسال ۲۰۰۰ هستند.

 n00136884-b

همچنین رسانه های اسرائیلی درخصوص شکل گیری انتفاضه سوم فلسطینی ها هشدار داده بودند به گونه ای که روزنامه آحارونوت نوشت: حکومت اسرائیل، هرنامی که دلش بخواهد می تواند به روی حوادث کرانه باختری و غزه بگذارد، اما هیچ نام دیگری جز انتفاضه سوم نمی توان بر آن نهاد که هشداری بزرگ است. این روزنامه در ادامه نتانیاهو را مسوول شکل گیری انتفاضه سوم دانست و دلیل آن را از بین بردن همه امیدهای فلسطینی ها معرفی کرد.

همچنین روزنامه هاآرتص در این زمینه نوشت: انتفاضه سوم در راه است. بعد از سالها امتناع اسرائیل از یافتن راه حل سیاسی برای حل وفصل مشکلات میان ما و فلسطینی ها، و کشتن، ویران ساختن خانه ها و مصادره زمین های آنها و نبود هیچ گونه افق و امیدی برای فلسطینی ها، به دون شک انتفاضه سوم شکل خواهد گرفت.

یأس عمومی

رهبران گروههای فلسطینی و حکومت خودگردان و مردم درباره به نتیجه رسیدن با صهیونیست ها به حالتی از یاس و ناامیدی رسیده اند وهیچ افقی برای حل مساله فلسطین در پیش روی آنها وجود ندارد. ابومازن نیز ناتوانی خود را با اعلام لغو معاهده اسلو آشکار ساخت، به ویژه اینکه از زمان آغاز مذاکرات موسوم به صلح بین فلسطینی ها و صهیونیست ها، تاکنون نه تنها حتی یک وجب از خاک فلسطین با مذاکره آزاد نشده است بلکه ابومازن نتوانسته است جلوی ساخت یک خانه توسط صهیونیست ها را در سرزمین های اشغالی بگیرد. یأسی که منجر به انفجار در توده های مردمی شده است و بازپس گیری سرزمین مقدس فلسطین را جز با زور سلاح ممکن نمی سازد.

آیا راه حل سیاسی وجود دارد؟

تلاش های کمیته چهارجانبه متشکل از سازمان ملل،اتحادیه اروپا، روسیه و امریکا برای یافتن راه حل سیاسی در شرایطی که از یک سو اسرائیل اصرار به تشدید تدابیر امنیتی و سیاست مشت آهنین دارد واز سوی دیگر فلسطینی ها دچار یاس و ناامیدی شده اند، به نظر می رسد محکوم به شکست شود. در همین زمینه روزنامه اسرائیل الیوم نزدیک به نتانیاهو در اشاره به عملیات سپر دفاعی اسرائیل در سال ۲۰۰۲ علیه انتفاضه الاقصی که منجر به محاصره یاسر عرفات و کرانه باختری شد، نوشت:اگر فلسطینی ها خواهان انتفاضه سوم باشند، به عملیات سپر دفاعی ۲ دست خواهند یافت.

بدون شک انتفاضه سوم آغاز شده است، انتفاضه ای که پس از انتفاضه سنگ و انتفاضه الاقصی می بایست آن را انتفاضه فلسطین نامید؛ انتفاضه ای که می تواند قطب نمای مقاومت را به سوی فلسطین بچرخاند و توجه جهان اسلام را پس از مشغول شدن به ریختن خون فرزندان خود، به دشمن اصلی که همان رژیم صهیونیستی است، جلب کند.

Author

About Author