نگرانی از راه یافتن نامزدان دو تابعیته به فهرست ابتدایی!

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه – انتخابات

شورای ملی و شماری از نهادهای نظارت کننده انتخابات از راه یافتن گسترده نامزدان دارای تابعیت دوم به فهرست ابتدایی نامزدان ریاست جمهوری هشدار میدهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه؛ در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات به علت مبهم بودن تابعیت دوم شماری از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری، فهرست ابتدایی را سه روز دیرتر نشر و اعلام کرد؛ اما همزمان با آغاز ثبت شکایت های شهروندان کشور در مورد ۱۰ نامزد ریاست جمهوری و حدود ۲۷۰۰ نامزد شوراهای ولایتی شامل فهرست ابتدایی، راه یافتن شماری از نامزدان ریاست جمهوری دارای تابعیت دوگانه نگرانی هایی را به همراه داشته است.

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه، بنیاد انتخابات آزاد و شماری از اعضای مجلس نمایندگان با نگرانی از اجازه نیافتن ناظران از روند بررسی اسناد نامزدان، میگویند که باید تابعیت دوم شماری از نامزدان ریاست جمهوری، به صورت دقیق بررسی شده و افشا گردد.

حفیظ منصور، نماینده مردم کابل در مجلس نماینده گان می گوید که تا حال برای مجلس معلوم نیست که کمیسیون انتخابات بر اساس چه سندی ثابت می کند که فلان شخص و فلان نامزد، تابعیت دوم خود را از دست داده است.

به گفته وی، کمیسیون مستقل انتخابات باید به درستی و با دقت روشن بسازد که آیا بر اساس مکتوب وزارت خارجه، اظهارات شخص نامزد و یا نامه رسمی کشور دومی، رد تابعیت نامزدان را مشخص کرده است.

منصور اظهار داشت که باید کشور دومی نامه رسمی مبنی بر از دست دادن تابعیت دوم به دولت ارائه کند؛ در غیر آن نمی توان به مکتوب وزارت خارجه اکتفا کرد.

این نماینده مردم باورمنداست که برداشت مجلس این است که کمیسیون تنها به مکتوب وزارت خارجه اکتفا کرده که از نظر مجلس نماینده گان درست نیست و باید این مکتوب ضم نامه رسمی به مردم نشان داده شود که فلان نامزد، تابعیت فلان کشور از جمله امریکا، کانادا و آلمان را داشت.

بر اساس معلومات منبع، بعد از ارائه این نامه رسمی و مکتوب وزارت خارجه، کمیسیون مستقل انتخابات می تواند ثابت کند که نامزد مشخص، سلب تابعیت شده است.

در عین حال، منبع اظهار داشت که کمیسیون مستقل انتخابات «باید متوجه باشد که مستقل است، اما از قانون خارج نیست.»

از سوی دیگر، نعیم فهیمی، سخنگوی موسسه انتخابات و آزاد افغانستان به خاورمیانه گفت که به دلیل عدم حضور ناظران انتخاباتی آنها، نمی توانند در مورد رد تابعیت دومی نامزدان اظهار نظر کند.

وی افزود که به دلیل عدم حضور ناظران، نمی توان مشخص کرد که کدام موارد برای بررسی اسناد نامزدان در نظر گرفته شده و یا به چه میزان در ارائه اسناد به خصوص تابعیت دوم نامزدان، دقت صورت گرفته است.

در عین حال، فهیمی افزود که با این شرایط؛ توضیحات در مورد شفافیت رسیده گی به اسناد، مربوط کمیسیون می شود و نهادهای انتخاباتی در این رابطه نظر ندارند.

اما مقام های کمیسیون مستقل انتخابات بررسی تابعیت دوم نامزدان ریاست جمهوری را وابسته به گزارش وزارت امورخارجه دانسته و میگویند در صورت ثبت هرگونه شکایت درمورد تابعیت دوم شماری از نامزدان، نام آنان از فهرست نهایی بیرون کشیده خواهد شد.

ضیاءالحق امرخیل، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات در حالیکه امکان راه یافتن نامزدان دو تابعیته به فهرست ابتدایی نامزدان ریاست جمهوری را رد نمی کند؛ اما تاکید میکند که براساس بررسی اسناد تابعیت دوم نامزدان از سوی وزارت امور خارجه، فهرست ابتدایی را آماده و نشر کرده اند.

به گفته وی، در صورت ثبت هرگونه شکایت مبنی بر پا برجا بودن تابعیت دوم هریک از نامزدان شامل فهرست ابتدایی، نام آنان از فهرست نهایی بیرون کشیده خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس تقویم انتخاباتی، روند ثبت شکایت های شهروندان در مورد نامزدان شامل فهرست ابتدایی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، دیروز آغاز شده و امروز به پایان می رسد.

بر بنیاد قانون انتخابات پس از بررسی شکایت ها از سوی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تا بیست و پنجم عقرب اعلام میشود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *