رئیس جمهور امریکا برای اولین بار مصوبه کنگره را وتو کرد

باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه با استفاده از حق وتوی خود،‌ مصوبه کنگره این کشور برای ساخت خط لوله موسوم به کی‌ استون ایکس ال (Keystone XL) را ناکام گذاشت.

باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه با استفاده از حق وتوی خود،‌ مصوبه کنگره این کشور برای ساخت خط لوله موسوم به کی‌ استون ایکس ال (Keystone XL) را ناکام گذاشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این سومین بار از ابتدای ریاست‌جمهوری اوباما و اولین بار پس از روی کار آمدن کنگره جمهوری‌خواه است که رئیس‌جمهور امریکا از حق وتو استفاده می‌کند، اما با توجه به حجم تنش‌ها میان کاخ سفید و قانونگذاران، این آخرین بار نباشد.

اوباما در تذکر مختصری که به سنا ارسال کرده، عنوان نکرده است که آیا ممکن است که نهایتا اجازه ساخت این خط لوله را بدهد یا نه، اما بر حق خود برای تصمیم‌گیری در این رابطه تأکید کرده است.

در بخشی از این تذکر آمده است: اختیار رئیس‌جمهور برای وتوی مصوبه، چیزی است که من آن را جدی می‌گیرم. اما من در عین حال مسئولیتم در قبال مردم امریکا را نیز جدی می‌گیرم.

اوباما بر خلاف جمهوری‌خواهان که ماه گذشته میلادی در یک مراسم تلویزیونی این مصوبه را امضا کرده و به کاخ سفید فرستادند، در یک نشست خصوصی اقدام به وتو کرده است. با این حال، جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند که از تلاش برای به سرانجام رساندن این خط لوله دست نمی‌کشند.

جان بینر رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا به شدت از اقدام روز سه‌شنبه اوباما انتقاد کرده و وی را به نادیده گرفتن «منافع ملی» مردم امریکا متهم کرده است. وی همچنین وتوی این طرح را «یک شرمساری ملی» خوانده و عنوان کرده است که اوباما «بیش از حد به فعالان افراطی محیط زیست نزدیک شده است».

بر اساس قوانین امریکا، در صورتی که طرحی در کنگره دو سوم آرا را به دست آورد، رئیس‌جمهور دیگر اختیار وتوی آن مصوبه را ندارد. با این حال جمهوری‌خواهان در سنا ۴ رأی و در مجلس نمایندگان ۱۱ رأی کم آوردند تا این مصوبه را به اصطلاح وتوناپذیر کنند.

یکی از چهار فاز پروژه خط لوله «کی استون ایکس ال» که اولین بار ۶ سال قبل در دستور کار قرار گرفت، از آن زمان به واسطه آنکه به دلیل انتقال نفت از کشوری دیگر به امریکا، نیازمند مجوز دولت فدرال بوده، مسکوت مانده است. این خط لوله ماسه‌های نفتی کانادا را به پالایشگاه‌های ساحل خلیج تگزاس که در زمینه فرآوری نفت خام سنگین فعال هستند، مرتبط می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *