امریکا در تلاش امضای پیمان امنیتی با افغانستان است

به دنبال امضای توافقنامه ایجاد حکومت وحدت ملی و اعلام نتایج نهایی انتخابات افغانستان به نفع دکترمحمد اشرف غنی احمدزی، سران کشورهای غربی از تحولات جدید استقبال کرده و امریکا خواهان امضای زدوتر پیمان امنیتی شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، برای پایان دادن به جنجال های انتخاباتی روز گذشته اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله روی ایجاد حکومت وحدت ملی با حضور روسای سه گانه حکومت توافق کردند و کمیسیون انتخابات اشرف غنی را رئیس جدید افغانستان اعلام کرد و دکتر عبدالله را رئیس اجرایی حکومت معرفی کرد.

در همین حال وزیر امور خارجه امریکا ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی قرارداد امنیتی میان افغانستان و ایالت متحده به امضا رسد از سوی هم دبیرکل ناتو امضای این قرارداد را زمینه‌ساز ثبات و ادامه کمک بین‌المللی به افغانستان دانست.

بارک اوباما، رئیس جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، به اشرف غنی احمد‌زی و رقیب انتخاباتی وی، عبدالله عبدالله برای دستیابی به توافق و تشکیل یک دولت وحدت ملی تبریک گفتند.

وزیر امور خارجه امریکا در دیدار با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود در نیویورک تصریح کرد که برپایی دولت وحدت ملی در افغانستان گامی مهم برای امضای قرارداد امنیتی در روزهای آتی است.

آمریکا مدت‌هاست که برای امضای قرارداد امنیتی دو جانبه خواهان تصمیمی مسئولانه از سوی مقامات افغان است. هسته اصلی این قرارداد باقی ماندن دست‌کم ۱۰ هزار سرباز امریکا در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی است.

بر طبق این قرارداد واحدهای امریکایی موظف می‌شوند که آموزش نیروهای نظامی افغانستان را برعهده بگیرند و دولت این کشور را در مبارزه علیه تروریزم یاری کند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به‌رغم آگاهی از خروج نیروهای آیساف در پایان سال ۲۰۱۴ و تردیدهای جدی درباره تامین امنیت و ثبات در این کشور، از امضای قرارداد امنیتی خودداری کرد. کرزی گفته بود که امضای قرارداد با امریکا وظیفه رئیس جمهوری جدید افغانستان است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو از رئیس جمهور جدید افغانستان خواست که “هرچه زودتر” قرارداد امنیتی با امریکا را امضا کند چرا که این قرارداد زمینه‌ساز “ثبات در افغانستان” و ضامن “ادامه کمک‌های بین‌المللی” به این کشور است.

باراک اوباما تغییر “صلح‌آمیز و دمکراتیک” قدرت در افغانستان را رویدادی مثبت ارزیابی کرده و جنرال جان کمپل، فرمانده‌ی امریکایی نیروهای آیساف نیز تغییر قدرت در افغانستان را “گامی مهم” خواند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان را ستود و وعده داد که سازمان ملل به دولت جدید در راه صلح، دمکراسی و تحکیم اتحاد ملی یاری خواهد رساند.

رقابت میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی پس از پایان انتخابات به اتهامات دو جانبه به یکدیگر درباره تقلب و تخلف در انتخابات بدل شد. به گفته ناظران بین‌المللی وضعیت ناروشن سیاسی پس از انتخابات پیامدهای منفی اقتصادی و امنیتی برای افغانستان داشته است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *