نمایشگاه نقاشیخط های علی بابا اورنگ

خبرگزاری خاورمیانه – میز فرهنگ

 

علی بابا اورنگ چهره ای آشنا در عرصه ی نقاشیخط در افغانستان است. هنرمندی که در عین وابستگی به قواعد باستانی خوشنویسی و خصوصن خط نستعلیق، تلاش می کند تا با شگرد های تازه جلوه های تازه و گاه مدرن تری را در این رشته خلق کند. برای علی بابا اورنگ محدودیتی در استفاده از مواد خام وجود ندارد، از مرکب سنتی گرفته که نخستین ماده ی خام خوشنویسی ست تا طلا و نقره ورنگ روغن و آبرنگ و گاه حتا چسپ و خمیر و کاغذ و همه چیز در کار علی بابا اورنگ مواد خام هنری محسوب می شوند.مسله ی عمده در شیوه ی کار او چگونه گی و کجا استفاده کردن این مواد است.او شیوه ی کارش را “گرایش های نوین در هنر خوشنویسی ” می نامد.

اخیرا بیشتر از ۳۰ تابلو از جدیدترین کارهای علی بابا اورنگ در یک نمایشگاه گرآوری شده است. آثاری که به خوبی بازگوکننده ی تنوع شیوه ها و روش های ست که علی بابا اورنگ یا مبدع آن است و یا آنرا به زیبایی و استادی به انجام رسانده است. این نمایشگاه با حضور جمع کثیری از دانشجویان، استادان دانشگاه،هنرمندان و علاقمندان هنر برگذاز شد.

علی بابا اورنگ از جمله خوشنویسانی ست که به شدت بر رعایت اصول کلاسیک خوشنویسی تاکید می کند. او معتقد است که تکنیک های قدما بیشتر به طبیعت خوشنویسی نزدیک است. به همین دلیل او تلاش می کند تا در کنار خلق جلوه های مدرن در آثارش، خط نستعلیق را خیلی با وسواس و اصیل بنویسد. بدیهی ست که چنین تلاشی بدون تحقیق در اصول کهن و هستی شناسی خوشنویسی که ملغمه ی از رشته های مختلف از عرفان گرفته تا ادبیات و فلسفه و هنر می باشد محقق نمی گردد.

علی بابا اورنگ در تحقیقاتش موفق به کشف نکات ظریف و ویژه ای در هنر خوشنویسی و خصوصن در حوزه خط نستعلق شده است.او می گوید در گذشته ها و در زمانی که چاپ سنگی به وجود آمد، خوشنویسان به دلیل این که مجبور بودند ظرفیت های ماشین چاپ را نیز در نظر بگیرند، تغییرات اندکی در استفاده از قلم خوشنویسی به وجود آوردند. از جمله این که مجبور شدند مفردات خاصی را به جای استفاده از نیم یا یک سوم قلم ، آنرا با قلم کامل بنویسند که این تغییر باعث شد خط نستعلیق اندکی از طبیعت زیباشناسانه ی خود منحرف شود.

نو آوری دیگر علی بابا اورنگ استفاده از محتواهایی کاملن به روز در متن قطعه خوشنویسی ای است که برمبنای اصول کلاسیک نگاشته می شود. محتویات تابلوهای او از اشعار کلاسیک گرفته تا سخنی عادی و روزمره یا شعری سپید و امروزی را در برمی گیرد. در یکی از تابلوهایش این مصرع از شعرسهراب سپهری به چشم می خورد که با ترکیبی امروزین اما با قواعد کلاسیک خط نستعلیق نوشته شده است: “مانده تا برف زمین آب شود” او می گوید گاه از گفتگوی دو نفر الهام گرفته و جمله ای از آن را خوشنویسی می کند. به نظر علی بابا اورنگ ، خوشنویسان در گذشته از لحاظ محتوایی محدود بودن و صرفن وابسته ی اشعار و نثر ادبا و شعرا یا آموزه های دینی بودند.

علی بابا اورنگ هم مثل بیشتر هنرمندان در افغانستان از بی توجهی ارگان های مسوول و متولی هنر وفرهنگ می گوید. او نمایشگاهش را در یک اتاق کوچک در یک نهاد مدنی برگذار کرده است. و همین امر باعث می شود تا شمار اندکی که او را می شناسند، برای بازدید از آثارش به نمایشگاه بیایند. او می گوید در چنین جوی کارهنری به معجزه می ماند.

مراسم افتتاحیه ی نمایشگاه نقاشیخط های علی بابا اورنگ فرصتی را فراهم آورد تا جمعی از صاحبنظران به بهانه ی بازدید از نمایشگاه گردهم بیایند و در مورد وضعیت هنر در جامعه کنونی افغانستان نیز گفتگو کنند. محمد جواد سلطانی استاد دانشگاه در کابل در مراسم افتتاحیه گفت که” ما روزهای سختی را در یک مقطع تاریخی حساس سپری می کنیم این جامعه از لحاظ انسانی و اخلاقی به شدت آسیب دیده است و ترمیم این آسیب ها نیازمند این است تا لایه هایی از فرهنگ خویش را برجسته سازیم که ماهیت ضد خشونت دارند.” آقای سلطانی می گوید “ما طی ده سال گذشته کوشش نمودیم که خشونت را با خشونت مهار کنیم اما حالا به روشنی می بینیم که خشونت با خشونت مهار نشد و حالا ناگزیریم برای مهار خشونت به احیای پاره ای از میراث ها بپردازیم.”

علی بابا اورنگ کارش را در افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان آغاز کرد. او ابتدا پیام های حقوق بشری را که ماده های اعلامیه جهانی حقوق بشر بود به صورت نقاشیخط ارایه کرد که اکثرا در جراید مربوط به کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان منتشر می شد و بعد ها آثارش تا پشت جلد کتاب ها و نشریات چاپی رسید او در عین زمان مدرس خوشنویسی هم هست و شاگردان بی شماری را در این زمینه تربیت کرده است. ده ها اثر علی بابا اورنگ تا اکنون به فروش رسیده و آثارش در چندین نمایشگاه به نمایش درآمده است. او آغاز گران نقاشیخط در افغانستان است وشگردهای تازه و بدیعی را در این هنر ایجاد کرده است. جلوه های مدرن هنرش، درکنار رعایت اصول کلاسیک خوشنویسی، اورا به چهره ای جدی و تاثیر گذار در هنر افغانستان مبدل کرده است.

 انتهای پیام .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *