اردوغان دیکتاتوری مادام العمر برای مردم ترکیه

نمایندگان پارلمان ترکیه لایحه جنجالی تغییر قانون اساسی این کشور را تصویب کردند که راه را برای برگزاری همه‌ پرسی تأیید قانون اساسی جدید باز می‌کند.

نمایندگان پارلمان ترکیه بامداد روز شنبه با ۳۳۹ رأی لایحه جنجالی تغییر قانون اساسی این کشور را تصویب کردند که راه را برای برگزاری همه‌پرسی تأیید قانون اساسی جدید باز می‌کند. لایحه‌ای که به موجب آن زمینه برای افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در پارلمان ترکیه فراهم شده و نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری مبدل می‌شود. این لایحه اختیاراتی به اردوغان می‌دهد که حتی در طول دوران حساس جنگ‌های «مصطفی کمال آتاترک» بنیان‌گذار نظام جمهوریت در ترکیه نیز یکجا و به صورت قانونی به وی تنفیذ نشده بود!

لایحه افزایش قدرت رئیس‌جمهور به اردوغان که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ سمت نخست‌وزیر ترکیه را داشت و از سال ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور ترکیه است، این امکان را می‌دهد که طول دوره ریاست‌جمهوری‌اش را دست کم تا سال ۲۰۲۹ افزایش دهد.

مهم‌ترین تغییرات قانون اساسی ترکیه حذف سمت نخست‌وزیری و تمامی ارگان‌های وابسته به آن و دادن اختیارات بسیار وسیع‌تر به رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور به تنهایی مأمور تشکیل کابینه می‌شود و طبق قانون جدید وی نیازی به ارائه برنامه‌های دولتش به مجلس ندارد.

عجیب‌ اینکه، وزرای انتخابی رئیس‌جمهور دیگر بدون نیاز به رأی اعتماد از مجلس این کشور مستقیماً روی کار خواهند آمد. بدین ترتیب دیگر چیزی به نام رأی اعتماد وجود نخواهد داشت. این به معنای تضعیف قدرت نظارت و رسیدگی پارلمان این کشور بر دولت است.

دستیابی به جایگاه فرماندهی کل قوای این کشور در کنار اختیارات اشاره شده، قدرتی فراتر از تمامی رؤسای جمهور این کشور را به اردوغان خواهد داد.

به راستی هدف اصلی اردوغان از سیستم ریاستی در ترکیه چیست؟

هدف اردوغان از تغییر سیستم پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری این است که اردوغان نه بر مسند ریاست جمهوری نشستن بلکه بر مسند خلافت نشستن است و اردوغان تلاش می‌کند که بالاتر از مقام ریاست جمهوری برای خودش یک مقام معنوی و رهبری تعریف کند و به نوعی با خلافتی که با مدرنیزه گره خورده برای خودش یک جایگاه خاص و معنوی تعریف کند و در آنجا علاوه بر اینکه مردم ترکیه را با تصدی ریاست جمهوری هدایت کند، بتواند در منطقه و بر برخی از کشورهایی که قبلاً جزو امپراتوری عثمانی بودند اعمال نفوذ داشته باشد.

رفتار و کنش‌های مختلف اردوغان در سال‌های اخیر نشان داده که وی تغییر کرده و اردوغانی که به دنبال دموکراتیزه کردن ترکیه، آزادی‌های سیاسی و شرایطی که تمام گروه‌های مذهبی و قومی بتوانند آزادانه خواسته و مطالبات خود را بیان کنند بود اکنون به یک اقتدارگر و تمامیت‌خواهی تبدیل شده که به دنبال تک‌قطبی کردن جامعه ترکیه است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *