سرنوشت نامعلوم زنان افغانستان

پس از سقوط حکومت و فرار اشرف غنی، زندگی روزمره مردم و بخصوص زنان افغانستان شکل دیگری به خود گرفت و فعالیت زنان دربیرون از منزل با محدودیت همراه شد.

زنان در افغانستان امروزی از محروم ترین قشر جامعه به شمار می‌روند و آنها در چهاردیواری خانه حبس شده و اجازه کار و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی را ندارند، در حالی‌ که بیشتر آنها در گذشته برای فراهم کردن اندک آذوقه و معیشت زندگی برای فامیل، بیروناز منزل کار و فعالیت می کردند؛ اما فعلا به دلیل وضع محدودیت ها، مجبور شده‌ اند در خانه بمانند.

طی بیست سال گذشته متاسفانه به دلیل جنگ های تحمیلی و یا هم انفجار ماین و حمله های انتحاری کشته، معلول و معیوب شده وخانواده های آنان بی سرپرست گردیده اند و هیچ فامیلی در این کشور پیدا نخواهد شد که یک یا چند عضو خانواده اش را از دستنداده و بچه و دختر آنان یتیم و زنان بیوه و بی سرنوشت نشده باشند.

در چنین حالت زنان بیوه مسؤلیت نگهداری یتیمان شان را بر عهده داشته و مجبور شدند برای بدست آوردن رزق حلال بیرون از منزل درادارات دولتی و خصوصی کار کنند و یا هم از روی مجبوریت دست به گدایی بزنند تا چند عدد نان برای فامیل مهیا سازند.

با سقوط حاکمیت اشرف غنی، ادارات دولتی و خصوصی بسوی هرج و مرج کشانده شد و هزاران تن به شمول زنان از کار بیکار شدند وبا شروع کار نسبی اداری در ادارات دولتی، طالبان تا حال برای زنان اجازه کار نداده و با هرگونه حضور خانم ها در ادارات دولتیمخالفت کردند.

با این وجود در کنار وضعیت بد اقتصادی مردم، هزاران خانواده ای که نان آور آنها زنان هستند در شرایط بد اقتصادی بسر می‌برند.

از سویی هم ممانعت هایی برای درس و تحصیل زنان نیز ایجاد شده و در بسیاری از موارد زن ها و بخصوص دخترها برای خواستهشان دست به اعتراض زدند.

چنین حالت وضعیت زنان را بحرانی تر کرده و نه تنها هیچ امیدی به آینده شان ندارند بلکه از بحران اقتصادی به شدت رنج می‌برند وامکان تلف شدن فامیل هایی که نان آور آنان خانم ها هستند به دلیل گرسنگی و نبود غذا به شدت افزایش یافته است.

مظلومیت امروزی زنان در افغانستان برای هیچ کس پوشیده نیست بخصوص زنان و دختر خانم هایی که مسؤلیت فراهم کردن آب و نانفامیل خود را دارند آنان  از لحاظ اقتصادی کاملا ضعیف و روحیه ادامه حیات از آنها گرفته شده است.

شرایط پیش آمده می‌طلبد تا جامعه جهانی تلاشی در قبال آینده نامعلوم این قشر انجام دهند و از ایجاد بحران جلوگیری کند.

خدیجه موسوی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *