‌آل‌سعود با اختصاص مبلغی سنگین تیم آمریکایی را به خدمت گرفت

مقامات سعودی مبلغ مالی سنگینی را به طرح بهبود وجهه خود در آمریکا اختصاص دادند تا یک تیم ویژه آمریکایی این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

منابع بسیار آگاه در این باره گفتند که یک گروه کارشناسی متشکل از محققان و اصحاب رسانه و نیز دیپلمات‌های سابق از طریق یک موسسه آمریکایی مسئولیت اجرای این برنامه را به عهده گرفته‌اند.

نظارت محمد بن سلمان بر طرح بهبود وجهه سعودی در آمریکا این طرح کاملا با دفتر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در ارتباط است و رهبری آن را دنیس روس مشاور دیپلماتیک آمریکایی و فرستاده سابق آمریکا به منطقه خاورمیانه برعهده دارد.

منابع مزبور با اشاره به مقاله اخیر روس که در سطح گسترده در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، اعلام کردند این مقاله از رضایت کامل او از طرح اصلاح طلبانه عربستان به رهبری محمد بن سلمان اشاره دارد.

در همین ارتباط ریاض ترتیبی داد که هیئت آمریکایی ناظر بر این طرح در چارچوب سفر ویژه پنج روزه راهی عربستان شوند.

روس که به روابط تنگاتنگ با لابی اسرائیلی و ارتباط با مسئولان بلندپایه آمریکایی و کنگره شهرت دارد، در مقاله خود به این سفر اشاره کرده است.

پیش بینی می‌شود طرح عربستان برای بهبود وجهه خود در آمریکا شامل سه مرحله باشد به این ترتیب که مرحله نخست آن عملا آغاز شده است و رهبری آن را یک تیم عملیاتی به ریاست روس و یک نفر دیگر از یک شرکت آمریکایی متخصص روابط عمومی و تحت پوشش آن در اختیار دارد.

مقاله روس عملا به معنای تبلیغ و کلید زدن این طرح است به این معنی که این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی در آن خاطر نشان کرده  است که عربستان با گذشته کاملا فرق کرده است.

وی با اشاره به برنامه موسوم به ۲۰۳۰ از مشارکت زنان در مسائل دولتی و قانون شفافیت و بازخواست صحبت کرده و تاکید دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید سعودی‌ها را در مورد ایران مطمئن کند.

شبکه تلویزیونی «سی.ان. ان» نیز در این خصوص وارد عمل شده و در یک برنامه تلویزیونی خلاصه‌ای از مقاله دنیس راس را پخش کرده و از او تحت عنوان یک مشاور و همکار موسسه سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن یاد کرد که به عنوان مشاور ویژه باراک اوباما در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در منطقه خلیج فارس و جنوب غرب آسیا فعالیت داشت.

بنابر اعلام این شبکه، دنیس روس اذغان دارد که عربستان با آنچه در سال ۱۹۹۱ بود، تفاوت پیدا کرده است تا جایی که سعودی‌ها از انقلاب در اصلاحات اقتصادی در کشورشان صحبت می‌کنند.

وی در عین حال یادآور شده است که با وجود اینکه احتمال تغییر سیاسی در آینده نزدیک در عربستان بعید است اما نوعی تحول در این کشور در جریان است که در این خصوص می‌توان به «صراحت گفت وگوها با مسئولان سعودی و اخلاق کاری جدید آنان» استناد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *