گزارشی از یک خبرنگار عراقی درباره حوادث منا

امروز عید قربان ۲ میزان ۱۳۹۴ طبق معمول، حاجیان از مشعرالحرام بسمت منی حرکت نموده و سپس بسمت جمرات محل سنگ زدن به شیطان راهی انتهای منی شدند.

علیرغم اینکه امسال تعداد حاجیان کمتر از سنوات گذشته است ولی طبق تجربه بیش از ۱۰ سفر حضور در حج احساس کردم شرایط غیر عادی است و ازدحام کاملا غیر طبیعی است. در مسیر جمرات در چند نقطه بخاطر ازدحام متوقف شدیم. گرمای شدید هم مزید بر علت بود. بنده سریعا نفرات حاجی گروهم را بقطار کرده و با شکافتن جمعیت بجلو حرکت کردیم و در واقع از معرکه خارج شدیم.

وقتی به جمره عقبه(شیطان بزرگ) رسیدیم شرایط خیلی سخت تر از سنوات قبل نبود یعنی اینکه ازدحام مسیر یک اتفاق غیر عادی و ناهماهنگ با اطراف جمرات بوده است …

در خیابانی که عمدتا  افریقاییها. هندی ها. پاکستانی ها به سمت جمرات حرکت میکنند کاملا وضعیت غیر عادی محسوس بوده و بهم خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبود آب اشامیدنی و بسته بودن راههای خروجی سرک بسمت جمرات شرایط ایجاد اتفاق وحشتناک کشتار حجاج را رقم زد.

علیرغم انکه عربستان با ادعای اینکه از نیروی هوایی و هلیکوپتر برای خدمات رسانی به حج بهره می برد هیچگونه نظارتی بر این بخش که مهمترین و شلوغ ترین بخش مناسک حج است صورت نگرفت و الا با نظارت هوایی وقتی ازدحام جمعیت مشاهده شد می توانستند عقبه جمعیت را قطع و جمعیت را به سرک های اطراف و همچنین محل کاروانهای مصری و افریقایی اطراف سرک  هدایت کنند.

تمام نیروهای پولیس از افراد با سن کم تشکیل شده و فقدان تجربه و پختگی در برخورد به بحران مشهود بود و از نظر تعداد نیز جوابگوی این جمعیت حجاج نبود.

کمترین آمادگی در نیروهای عربستانی مشاهده نمی شد، بطوریکه با تاخیر چند ساعته صرفا به انتقال کشته ها پرداختند و بسیاری از مجروحین در بین کشته ها زنده زنده مرگ دلخراش را تجربه کردند.

سخنان افرادی که عصر برای شناسایی جنازه ها به مناطق مختلف رفته اند از نفس کشیدن مجروحان و استفراغ خون حکایت دارند.

اتفاق تقریبا ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح رخ داد ولی ساعت ۴ عصر نبض مرده ها و مجروحان را می گرفتند.

عربستان سابقه مختومه ساختن چنین پرونده هایی را دارد از جمله ۱۳۶۸ کشتار  در تونل معیصم در منی و در سال های بعد از آن ، اتش سوزی در چادر های حجاج ، مسمومیت حجاج با گاز های شوینده ، تجاوز به حجاج در زمان حج و عدم رسیدگی صحی مناسب در حوادث اتفاق افتاده.

جو عمومی مکه و در بین حجاج بشدت خراب و ترس و استرس حاکم شده است، احتمال اتفاقات بعدی از جمله در مسجدالحرام می رود. یعنی با مختصر سر و صدا مردم وحشت زده پا بفرار گذاشته و کشته شدن زیر دست و پا اتفاق مورد توقع است.

بنظر حقیر حداقل ماجرا از اهمال کاری و عدم دقت نیروهای عربستان و درگیرشدن بخشی از نیروی نظامی این کشور در جنگ با یمن و تلاقی شرایط گرمی هوا با ازدحام در شلوغ ترین بخش اعمال حج صورت گرفته و پوشش دادن این نقض حرمت شهر مقدس مکه و منی محسوب می شود به قضا و قدر الهی فقط یک خیانت است.

به نظر نویسنده این اسناد نشان دهنده ضعف حکومت عربستان در مدیریت حج می باشد و باید تمهیدات جدیدی اندیشیده شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *