وضعیت افغانستان در دیوان کیفری بین المللی مورد بررسی قرار میگیرد

دیوان کیفری بین المللی لاهه، قضایای افغانستان را به عنوان یک کشور جنگ زده مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد هادی ذاکر حسین، پژوهشگر دکترای حقوق کیفری بین المللی در دانشگاه تیلبرگ هلند و کارآموز دیوان کیفری بین المللی لاهه در نشستی در تهران، پایتخت ایران اظهار داشت که این کار در مرحله ارزیابی قرار دارد.

ذاکرحسین اظهار داشت که دادستان لاهه بر اساس گزارش های مردمی در سال ۲۰۰۷ میلادی ارزیابی مقدماتی در مورد وضعیت افغانستان را آغاز کرده و این کار هشت سال زمان برده است.

به گفته وی، از حیث صلاحیت زمانی، عضویت افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی بوده است و همه جرایم ارتکابی در بستر جنگ میان دولت افغانستان و گروههای شورشی از سال ۲۰۰۳ به بعد داخل صلاحیت دیوان می باشد.

این پژوهشگر تاکید کرد که از حیث صلاحیت مکانی و شخصی، افغانستان عضو دیوان هست و نکته ای که وجود دارد این است که یکی از بخش هایی که دیوان نسبت به آن ورود پیدا میکند، جرایمی هست که توسط ناتو و نیروهای امریکایی اتفاق افتاده است.

ذاکر حسین گفت که در افغانستان هم غیر نظامیان هدف قرار گرفته اند و هم تخریب اموال فرهنگی، حمله قرار دادن اهداف بشردوستانه مثل بیمارستان ها و دیگر موارد صورت گرفته است.

به اساس معلومات منبع، از نظر دیوان لاهه، دولت افغانستان، گروههای شورشی و نیروهای خارجی متهمین جنگ هستند که به همین منظور برای اولین بار پای امریکا به یک محکمه بین المللی کشیده می شود.

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه اولین دادگاه دائمی بین‌ المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌ کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز جنسی است که مقر آن در هالند است و در سال ۲۰۰۲ صلاحیت زمانی دیوان کیفری بین المللی تائید شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *