مولانا سمیع الحق خواستار توقف حملات طالبان شد

مولانا سمیع الحق رییس حزب جمعیت علمای اسلام ( شاخه سمیع ) پاکستان، خواستار توقف حملات طالبان در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مولانا سمیع الحق که سرپرستی کمیته مذاکره طالبان پاکستان با دولت این کشور را نیز برعهده دارد، از اعضای این گروه خواسته که به منظور پیشبرد روند مذاکره صلح به حملات علیه مردم و نیروهای دولتی پایان دهند.

رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع پاکستان پیش از شرکت در روز دوم مذاکره نمایندگان طالبان و کمیته منتخب دولت پاکستان درامور صلح در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد افزود، دشمنان پاکستان و عناصر خارجی خواستار شکست مذاکرات صلح هستند.

درخواست سرپرست کمیته مذاکره نمایندگان طالبان پاکستان برای پایان دادن به حملات این گروه در حالی مطرح می شود که حمله انفجاری روز پنجشنبه هفته گذشته در مقابل فرماندهی پولیس کراچی ۱۳ نفر از افسران پولیس پاکستان را کشت و ۵۰ نفر را زخمی کرد.

وی افزود،اگر چه طالبان پاکستان پیشتر اعلام کرده بود که در برخی از حملات اخیر تروریستی در شهر ˈپیشاورˈ (مرکز ایالت خیبرپشتونخواه) دخالت نداشته و مسئولیت حمله اخیر در کراچی در پی هلاکت اعضای طالبان را بر عهده گرفته،اما این گروه باید به اهداف مذاکرات صلح توجه کند.

مذاکره کنندگان دو طرف تاکنون به طور رسمی شرایط مورد نظر دولت پاکستان و طالبان را اعلام نکرده اند، آنان بر این باورند که آتش بس میان نیروهای امنیتی پاکستان و اعضای طالبان به پیشبرد روند گفت وگوهای صلح کمک قابل توجهی خواهد کرد.

با شروع مذاکرات صلح بین دولت پاکستان و طالبان رسانه های این کشور آزادی زندانیان طالبان، خروج ارتش از مناطق قبایلی را مطالبات اصلی این گروه برای برقراری آتش بس و ادامه گفتگوهای صلح معرفی کردند.

در همین حال،نمایندگان مجلس سنای پاکستان با ابراز نگرانی شدید نسبت به تشدید حملات تروریستی در مناطق مختلف این کشور اعلام کردند، تداوم این وضعیت ممکن است به از سرگیری گفت وگوهای صلح آسیب جدی وارد کند.

از سوی دیگر، رستم‌شاه از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت پاکستان با اعلام اینکه مذاکرات براساس قانون اساسی این کشور انجام می‌شود، خاطر نشان کرد بدون اعلام آتش‌بس روند مذاکرات به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید، در همین حال، مشخص نبودن شرایط و مدت زمان مذاکرات صلح دولت پاکستان و طالبان مورد انتقاد برخی گروه های سیاسی این کشور قرار گرفته است.

درهمین راستا، رضا ربانی از اعضای ارشد حزب مردم پاکستان اعلام کرد  که ضرب الاجلی ضروری است برای تصمیم گیری درباره نتایج مذاکرات کمیته های مذاکره کننده طالبان و دولت پاکستان تعیین شود. این عضو ارشد حزب مردم همچنین گفت، دولت پاکستان با اتخاذ نکردن تصمیم درباره چگونگی مهار طالبان در هفت ماه گذشته،به این گروه فرصت داد که با سازماندهی دوباره، توان خود را تقویت کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *