دوازدهمین رئیس جمهور پاکستان را بشناسید!

روز گذشته (سه شنبه ۸ اسد) نمایندگان مجلسین پاکستان، ممنون حسین نامزد حزب حاکم «مسلم لیگ نواز» را به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور پاکستان انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  ممنون حسین که به واسطه تحریم انتخابات از سوی برخی احزاب اپوزیسیون تنها یک رقیب پیش روی خود داشت توانست با کسب ۴۳۲ رأی در مقابل ۷۷ رأی به عنوان رئیس‌جمهور جدید پاکستان گماشته شود.

ممنون حسین در سال ۱۹۴۰ میلادی در یک خانواده تاجر و اردو زبان در شهر «آگره» کشور هندوستان به دنیا آمد.

پس از استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷، خانواده وی به پاکستان آمده و با استقرار در شهر کراچی، فعالیت تجاری خود را آغاز کردند.

وی از همان ابتدا به عنوان یک تاجر در زمینه نساجی فعالیت خود را در شهر کراچی واقع در ایالت «سند» پاکستان آغاز کرد.

 حسین که هم اکنون ۷۳ سال سن دارد، فارغ‌التحصیل «موسسه مدیریت تجارتی» در کراچی در سال ۱۹۶۵ است.

 وی در سال ۱۹۶۹برای اولین بار از طریق حزب مسلم لیگ نواز پا به عرصه سیاست گذاشت و در سال ۱۹۷۹ به عنوان مشاور سر وزیر ایالت سند انتخاب شد.

 حسین از سال ۱۹۹۳ و از زمان فعالیت نواز شریف در جبهه اپوزیسیون پاکستان، فعالیت خوبی در حزب مسلم لیگ نواز به ویژه در شهر کراچی داشت.

 ممنون حسین در ایام پایانی دولت نواز شریف برای مدت کوتاهی (برای ۵ ماه)در سال ۱۹۹۹ به عنوان فرماندار ایالت سند انتخاب شد اما بعد از کودتای مشرف مجبور شد از سمتش کناره‌گیری کند.

 بعد از تبعید نواز‌شریف، ممنون حسین فعالیت سیاسی را کنار گذاشت اما در این مدت همچنان به نواز شریف وفادار ماند.

 بعد از بازگشت نواز شریف به پاکستان، ممنون حسین بار دیگر به عنوان یک فعال سیاسی و برای حفظ منافع حزب مسلم لیگ نواز فعالیت خود را در ایالت سند آغاز کرد.

 وی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، معاون ارشد حزب حاکم مسلم لیگ نواز بود که روز گذشته از سمت خود استعفا کرد.

 برخی کارشناسان وفاداری ممنون حسین به نواز شریف در زمان تبعید وی را از دلایل انتخاب وی از سوی حزب حاکم به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری می‌دانند.

 البته گروهی از صاحب‌نظران نیز بر این باورند که نواز شریف، ممنون حسین را به خاطر فعالیت‌های وی در ایالت سند برای این پست در نظر گرفته است تا حوزه نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهد.

 ایالت سند حوزه فعالیت حزب حاکم سابق و اپوزیسیون فعلی یعنی «حزب مردم پاکستان» است و این در حالی است که حوزه نفوذ نواز شریف در ایالت «پنجاب» می‌باشد.

قرار است مراسم تحلیف ممنون حسین به تاریخ  ۹ سپتامبر (۱۸ سنبله) و یک روز پس از اتمام دوره پنج ساله ریاست جمهوری «آصف علی زرداری») برگزار و وی جایگزین رئیس‌جمهور فعلی پاکستان شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *