در سه روز سفر رئیس جمهورکرزی در هند چی گذشت !

خبرگزاری خاورمیانه، بخش سیاسی – سفر کرزی به هند

حامد کرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بنابر دعوت حکومت هند، غرض انجام یک سفر رسمی پنج روزه از تاریخ ۲۱ الی ۲۴ قوس ( ۱۲ الی ۱۵ دسامبر ) مصروف دیدار از هند است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کرزی در جریان سفرش به دهلی، با پراناب موکرجی رئیس جمهور و من موهن سنگ صدراعظم هند دیدار کرد و همچنین سلمان خورشید وزیرخارجه و شیوشنکر مینون مشاور امنیت ملی هند با حامد کرزی ملاقات کردند.

درجریان مذاکرات دوجانبه، صدراعظم من موهن سنگ از همکاری های نیرومند و گسترده ستراتیژیک میان هند و افغانستان اظهار خرسندی کرده و در رابطه به اوضاع منطقه و جهان با رئیس جمهور کرزی به تبادل نظریات پرداخت.

دو رهبر در فضای صمیمانه به ابراز نظر پرداخته و رضایت شانرا از چگونگی روابط دوجانبه، بخصوص پیشرفت های حاصله در زمینه تطبیق موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک هند و افغانستان ابراز نمودند.

رئیس جمهور کرزی در رابطه به اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان بشمول پروسه انتقال امور امنیتی و روابط افغانستان با سایر کشورها، به من موهن سنگ معلومات داد.

صدراعظم هند گفت که کشورش بر توانایی مردم و حکومت افغانستان در ایجاد یک افغانستان قوی، متحد، با ثبات، صلح آمیز و مرفه که درتامین صلح و رفاه منطقوی نیز موثر واقع میشود، باور دارد. 

من موهن سینگ مجدداً بر تعهد هند برای حمایت از افغانستان در جریان روند انتقال امنیتی و پس از آن تاکید کرد.

رهبران هردو کشور همچنین موافقت کردند تا بمنظور تحقق توسعه و همگرائی منطقوی، روی تقویت هرچه بیشتر همکاری ها در منطقه از مجاری مختلف بشمول پروسه موسوم به کشورهای قلب آسیا، کار نمایند. کشور هند، میزبان نشست آینده مقامات بلند رتبه کشورهای قلب آسیا به تاریخ ۱۷ جنوری سال ۲۰۱۴ میلادی خواهد بود.

مطابق به دیدگاه مشترک شان در قبال افغانستان و تامین صلح و امنیت در منطقه، رئیس جمهور کرزی و صدرعظم من موهن سنگ تعهد کردند تا همکاری ها بین دو کشور در تمامی عرصه ها درچارچوب موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک، تحکیم بیشتر یابد.

صدراعظم من موهن سنگ حمایت دوامدار هند از انکشاف اجتماعی و اقتصادی افغانستان را با ترویج روابط تجاری ، بورس های تحصیلی و نیز تطبیق پروِژه های انکشافی و بازسازی این کشور در افغانستان، اعلام داشت.

به همینگونه رهبران هر دو کشور  توافق نمودند تا در زمینه احداث راه های جدید تجارتی بمنظور تسهیل تجارت و ترانزیت به افغانستان و فراتر از آن، با جمهوری اسلامی ایران مشترکاً کار نمایند.

رهبران افغانستان و هند همچنین توافق کردند که همکاری های دفاعی و امنیتی میان دو کشور از طرق مختلف منجمله افزایش برنامه های آموزشی و رفع نیازمندی های نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان به تجهیزات و زیربناها که در ارتقای سطح عملکرد و قدرت تحرک این نیروها کمک میکند، افزایش یابد. دو رهبر نیز موافقت کردند که زمینه و فرصت های بیشتری را برای تحصیلات عالی نظامی به افسران افغان در هند مساعد بسازند.

صدراعظم هند از رئیس جمهور کرزی بخاطر حمایت و  تدابیری که حکومت افغانستان برای محافظت از کارمندان و نماینده گی های هند در افغانستان اتخاذ کرده است، تشکر کرد. وی از نیروهای امنیتی افغان بخاطر دفع حمله انتحاری بر قونسلگری هند در ماه اگست سال جاری در شهر جلال آباد، قدردانی کرد.

رهبران هردو کشور مجدداً بر اراده شان تاکید کردند تا با همدیگر و یکجا با جامعه جهانی بر ضد پدیده های تروریزم و افراطیت که هند و افغانستان را متاثر ساخته و تمامی منطقه را تهدید میکند، تلاش نمایند.

در ضیافت خصوصی که به میزبانی رئیس جمهور پراناب موکرجی به افتخار رئیس جمهور کرزی ترتیب شده بود، رؤسای جمهور هر دو کشور روی مسائل مورد علاقه و نیز در رابطه به مسائل منطقوی و جهانی بحث و گفتگو کردند.  رئیس جمهور پراناب موکرجی از دیدارش به افغانستان بخاطر افتتاح شاهراه زرنج- دلارام با خوشی یادآوری کرد. رئیس جمهور کرزی از رئیس جمهور هند دعوت بعمل آورد تا از افغانستان دیدار کند.

 در این سفر، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را یک هیت بلند رتبه از جمله ضرار احمد مقبل عثمانی سرپرست وزارت امور خارجه ، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی، شاکر کارگر سرپرست وزارت تجارت و صنایع و برخی مقامات بلند رتبه دیگر ، همراهی می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *