تجلیل از کارنامه ادبی ابوطالب مظفری در کابل

فضای ادبی و هنری کابل هر از چندگاهی و با حضور شاعران مسافر دیار غربت رنگ و رخی تازه نموده و این حضور موجی ایجاد می‌کند که به لطف آن شاعران، داستان نویسان، هنرمندان جوانان و دانشجویان دیداری تازه نموده محافل شب شعر و گرامی داشت و نیکوداشت به عمل می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه بخش فرهنگی ادبی، بعد از حضور قنبرعلی تابش در کابل این‌روزها اما سید ابوطالب مظفری شاعر خوش نام و نشان کشور به کابل برگشته و تمام سخن‌های ادبی حول محور او می‌چرخد.

به همین مناسبت امروز( ۸قوس) انجمن یا (حلقه ادبی پردیس) طی محفلی باشکوهی با عنوان(صبح و باغ انجیر) از کار نامه ادبی این شاعر شیرین سخن نیکوداشت به عمل آورد.

سید سکندر حسینی مدیر اجرایی (حلقه‌ی ادبی پردیس) ضمن سپاسگزاری از وی و مهمانان برنامه یاد آور شد که مظفری شاعریست که هیچ وقت مردمش را فراموش نکرده و به سادگی از کنار خیلی از درد، الام، مشکلات و چالشهای فراروی مردمش عبور نکرده است. او با خوانش شعر ( بختاور) گفته‌هایش را به منبعی موثقی وصل نموده و در میان صحبت‌هایش شعر‌های مظفری را دکلمه  میکرد.

داکتر حسن رضایی استاد دانشگاه غرجستان از منتقدین جدی این برنامه بود، که فارغ از تعارفات معمول به نقد کارنامه ادبی شعرا بخصوص ابوطالب مظفری پرداخت.

رضایی افزود که اغاز تجربه شعری جناب مظفری روایت‌گر تجربه جمعی است، که هم بار اجتماعی و هم بار تاریخی معینی داشت ولی بعد از مدتی شعر مهاجرت گرفتار درون مایه‌ی تجربه فردی شده و بیش از اینکه حول محور تاریخ واجتماع و…بچرخه توجه به ما حول خود داشته و از روزمرگی‌ها شعر گفته شده.

مجیب مهرداد از دیگر سخنرانان این محفل ادبی بود. او نیز کارنامه‌ی ادبی ابوطالب مظفری را در خور ستایش دانسته گفت شعرای مهاجرت خدمتی بزرگی به شعر افغانستان و حتی به کل زبان پارسی انجام داد که واژه ها از تعریف و تمجید ان عاجز است، ضمن اینکه کسانی مثل ابوطالب مظفری شریف سعیدی و کاظم کاظمی بودند که چهره‌ای دیگری از افغانستان در داخل ایران ترسیم و از ادبیات افغانستان به نیکویی نمایندگی نموده و با جان و دل از این هنرپاسداری کردند.

سید ابوطالب مظفری مهمان ویژه‌ای این برنامه ضمن خواندن چند قطعه شعر از برگزار کنندگان این برنامه تشکر نموده گفت: تمام هنرمندان بلا استثنا برای مخاطبان خودش شعر گفته و اثر خلق کرده و هر گاه متوجه شده کارش مورد توجه قرار گرفته با انگیزه و انرژی متفاوت تری کارش را ادامه داده است.

ابوطالب مظفری متولد باغچار ولایت دایکندی است که از سالها پیش به دلیل جنگ و خونریزی مسافر دیار غربت شده و اکنون در استان مشهد ایران زندگی می‌کند، از او اثار زیادی اقبال چاپ یافته ولی با این وجود مدیریت موسسه فرهنگی ادبی در دری و انتشار مجلات مثل در دری و خط  سوم از مهمترین کارنامه‌ای ادبی او به حساب می‌آید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *