بعد از یک قرن راز جمجمه ۴هزار ساله فاش شد

دانشمندان در سال ۱۹۱۵ یک سر مومیایی شده را در گوشه‌ای از یک مقبره به غارت رفته در شهر «دیرالبرسا» مصر پیدا کردند. باستان‌شاسان پس از مطالعات فراوان دریافتند که این قبر متعلق به فرمانروایی به نام «دژوتینکشت» و همسرش بوده است اما نمی‌توانستند مشخص کنند که این سر یافت شده متعلق به یک زن یا مرد بوده است.

محققان FBI با آزمایش پیشرفته DNA اعلام کردند که این سر، سر فرمانرواست. آنها دندانی را از جمجمه جدا کردند، پودر روی آن را جمع کرده و در محلولی شیمیایی حل کردند. محققان سپس این محلول را از دستگاه کپی‌برداری از DNA عبور دادند و با بررسی میزان کروموزوم‌های جنسی توانستند جنسیت جمجمه مومیایی را شناسایی کنند.

سن سر و کشف آن در صحرایی در مصر، استخراج DNA را از آن دچار چالش کرد. DNA مولکولی است که حاوی کدهای ژنتیکی است و در گذر زمان و در آب و هوای گرم از بین می‌رود. این سر در اثر حمله غارتگرانی که قبر را برای جستجو و یافتن اشیاء قیمتی زیر و رو کرده بودند، دچار آسیب‌های جدی شده و بدن نیز نابود شده بود. باستان‌شناسان در تحقیقات خود تلاش کردند هویت این جسد را شناسایی کنند.

محتویات این مقبره در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می‌شود و جمجمه کشف شده نیز برای تحقیق به بیمارستان عمومی ماساچوست تحویل داده شد. محققان در سال ۲۰۰۵ از این سر سی‌تی اسکن تهیه و سپس ۴ سال بعد تلاش کردند تا با استخراج DNA از دندان کنده شده از این جمجمه هویت آن را شناسایی کنند که این تلاش‌ها شکست خورد.

بعد از مدتی، محققان FBI دست به کار شدند و از روش پیشرفته استخراج DNA که برای حل مسائل مجرمانه مدرن استفاده می‌کنند، برای مطالعه این سر بهره بردند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *