برگزاری دور اول آزمون کانکور زیر سایه «سهمیه بندی»

دور اول امتحان کانکور در افغانستان برگزار شد

وزارت تحصیلات عالی می گوید که دور اول آزمون کانکور که به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاده بود، ۱۷ ولایت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اولین دور امتحان کانکور امسال، امروز (۲۹سرطان) و با پنج ماه تاخیر برگزار شده است.

وزارت تحصیلات عالی می گوید که در این دور، شاگردان ولایت ‌های بادغیس، ارزگان، دایکندی، پنجشیر، زابل، پکتیکا، سرپل، سمنگان، فراه، کندز، غور، کنر، لوگر، قندهار، میدان وردک، نورستان و نیمروز حضور دارند.

بر اساس معلومات منبع، تمام حاضرین در امتحان به شمول استادان، ناظرین و شاگردان، بعد از رعایت توصیه ‌های بهداشتی؛ اجازه حضور در صحنه امتحان را پیدا کردند.

همچنین وزارت تحصیلات برای جلوگیری از شیوع کرونا، امتحان در برخی از ولایت ها را در فضای باز برگزار کرده است.

آزمون کانکور سال ۱۳۹۹ در چهار مرحله از سوی وزارت تحصیلات عالی برگزار می شود که مرحله دوم آن روز چهارم عید قربان در ولایت ‌های هلمند، غزنی، پکتیا، خوست، کاپیسا، هرات، بامیان و لغمان برگزار می شود.

از سویی هم، فارغین صنف دوازدهم ولایت های جوزجان، پروان، فاریاب، بلخ و بغلان نیز هفت روز بعد از عید قربان در مرحله سوم آزمون کانکور شرکت می کنند.

مرحله چهارم هم در ولایت ‌های ننگرهار، تخار و بدخشان به شمول چهار حوزه آن برگزار خواهد شد.

با تکمیل امتحان کانکور در اخیر ماه اسد که شامل ۳۳ ولایت می شود، در ابتدای ماه سنبله نیز فارغین صنف دوازدهم در کابل در امتحان کانکور اشتراک خواهند کرد و در شش یا هفت مرحله برای حضور در دانشگاه های کشور به رقابت می پردازند.

بر اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی، در سال جاری حدود ۲۱۰ هزار داوطلب در امتحان کانکور حضور خواهند یافت که حدود ۱۴۷ هزار آن در موسسات تحصیلات عالی دولتی جذب می شوند.

سایه «سهمیه بندی» کانکور

این در حالی است که سایه «سهیمه بندی» به شدت امتحان کانکور را تحت الشعاع قرار داده است و بر اساس آن، داوطلبان امتحان از حضور در برخی از دانشکده های مورد علاقه شان محروم می مانند.

سهمیه بندی کانکور

از «سهمیه بندی» کانکور به نوعی «محرومیت» برای شاگردان ممتاز است که با کسب نمرات بالا، به دلیل تکمیل سهمیه نمی توانند در رشته های بالاتر قبول شوند.

این طرح شامل اختصاص ۲۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ ها به داوطلبان منطقه ‌ای و کوچی‌ ها می شود که به گفته حکومت این طرح با هدف پیشبرد توسعه متوازن از طریق افزایش سرمایه انسانی در سطح ولایت‌ ها روی دست گرفته شده است.

بر اساس این طرح، داوطلبان کنکور می‌توانند در زمان انتخاب رشته تصمیم بگیرند که می‌‎خواهند برای ظرفیت ۲۵ درصدی سطح منطقه‌ای رقابت کنند یا در بخش ۷۵ درصدی کنکور سراسری شرکت داشته باشند.

بر اساس این طرح، داوطلبان کانکور می ‌توانند در زمان انتخاب رشته تصمیم بگیرند که می ‎خواهند برای ظرفیت ۲۵ درصدی سطح منطقه‌ ای رقابت کنند یا در بخش ۷۵ درصدی کانکور سراسری.

طرح «سهمیه بندی» با واکنش های زیادی روبرو است و شماری بر این باور هستند که این طرح  اصل شایسته‌ سالاری را از بین برده و کیفیت سطح علمی را کاهش می دهد.

به نظر منتقدین، اگر دولت در تلاش است تا توسعه متوازن و افزایش سرمایه انسانی در برخی مناطق را فراهم کند، بهتر خواهد بود تا کیفیت آموزشی در مکاتب کشور را بهبود ببخشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *