بررسی شکست های سیاسی و اقتصادی حکام سعودی

حکام وهابی آل سعود در یک سال اخیر با ناکامی ها و شکست های متعددی در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی مواجه شده اند که این اتفاقات به شدت آنان را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است.

شکست هایی از قبیل عدم موفقیت در کارشکنی در مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱، شکست در رهبری ائتلاف ضد یمن؛ جنایت منا، عدم حصول نتایج مورد نظر از ورود در جریان سوریه و موارد متعدد دیگر که وجهه حکام سعودی را هم در اذهان عمومی داخلی عربستان و هم در انظار بین المللی به شدت خدشه دار نمود.

این جریانات سیاستمداران کم تجربه آل سعود را بر آن داشته است تا به دنبال یافتن راه حلی برای بازیابی موقعیت قبلی عربستان در منطقه و جهان باشند اما دلایل مختلفی همواره این تلاش ها را با شکست مواجه ساخته است.

از جمله مهم ترین دلایل شکست های اخیر آل سعود می توان به تلاش برای تقابل با جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

عربستان سعودی در یک سال اخیر همواره کوشیده است به نحوی با سیاست های جمهوری اسلامی ایران مقابله کرده و رشد سیاسی و اقتصادی خود را در عدم ارتقای موقعیت ایران دنبال نماید.

این نگرش از آنجا آغاز شد که سیاستمداران شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس با مقایسه وضعیت خود در زمان قبل و بعد از انقلاب ایران به این نتیجه رسیدند که رشد اقتصادی و رفاهی آنان در سال های اخیر ناشی از فشارهای سیاسی و اقتصای غرب بر ایران  بوده است.

 در ادامه همین تفکر، این سیاستمداران کم تجربه بدون توجه به ریشه جریانات مزبور و در اثر تحریکات غرب همواره تلاش کردند با اجرای محض  دستورات آمریکا در جهت تداوم روند مزبور گام بردارند.

 همین موضوع موجبات تقابل همیشگی این سیاستمداران با اهداف جمهوری اسلامی ایران را فراهم نمود تا جایی که با لج بازی و بدون تفکر فقط به تقابل با سیاست های ایران می اندیشند و این اقدامات نسنجیده در بسیاری موارد منافع بلند مدت کشورهای مطبوع آنان را نابود ساخته است.

به عنوان مثال می توان به شکست دوگانه  عربستان در «وین» و «کویت» در رابطه با جنگ یمن و نیز مسئولیت مبارزه با داعش در لیبی اشاره نمود که در هر دومورد نتایجی دقیقا مخالف مقاصد سعودی به دست آمد.

 در ادامه این روند باید به شکست های اقتصادی عربستان در ماه های اخیر اشاره کرد. علاوه بر کاهش قیمت نفت، افزایش فروش نفت ایران علیرغم مخالفت های شدید عربستان و عدم همکاری و حمایت کشورهای غربی از سیاست های اقتصادی عربستان، موجبات نزول رتبه اقتصادی این کشور را فراهم آورده است.

به این جریان باید مواردی از قبیل عدم هماهنگی موئتلفین عربستان را نیز افزود.

به عنوان مثال امارات به عنوان هم پیمان همیشگی عربستان به صورت خاموش در حال افزایش تعاملات اقتصادی با ایران است. امری که به شدت از نظر عربستان مضموم به شمار می آید.

 در زمینه صادرات نفت نیز عربستان علیرغم تلاش فراوان با شکست مواجه شد.

جایگاه صادرات نفت ایران به هند از رتبه هشتم به پنجم ارتقا یافت درعین حال عراق با پیشی گرفتن از عربستان نخستین صادرکننده نفت به هند شد.

 کاهش قیمت گذاری نفت عربستان در مقابل نفت عراق نیز به دلیل کاهش رتبه اقتصادی عربستان و نیز مسائل پشت پرده رخ داده است که تلاش می کنند عربستان را تحت فشار قرار داده تا از این طریق اطاعت پذیری سیاستمداران آل سعود از فرامین غرب را افزایش دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *