انتقاد از دولت کانادا به دلیل نقص حقوق بشر

دولت کانادا به دلیل بی‌اعتنایی به نگرانی‌های سازمان ملل درباره نقض حقوق بومیان این کشور با انتقادات شدیدی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، افزایش انتقادات از دولت کانادا در حالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل، بررسی دوره‌ای جهانی خود را که در آن درخواست‌هایی برای رسیدگی به مواردی چون ناپدید شدن، قتل و سو استفاده جنسی زنان بومی مطرح شده، آغاز کرده است.

برخی از کشورهای عضو از جمله ایران، کوبا، نیوزلند و نروژ از موارد نقض حقوق بشر کانادا به ویژه علیه بومیان این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند، دولت هارپر در بررسی چگونگی بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور، در مجموع ۱۶۲ توصیه دریافت کرده که دولت کانادا شماری از این توصیه‌ها را رد کرده است.

دولت کانادا هر زمان که از سوی سازمان ملل مورد انتقاد قرار می گیرد تلاش میکند تا با انتقاد از سوابق حقوق بشری کشورهای انتقاد کننده، توجه افکار عمومی را از این موضوع منحرف کند، همچنان منتقدان از جامعه بین المللی خواهان رسیدگی به موضوع جنجالی تحولات نفت خام ماسه‌ای (تارسند) در کانادا که به گفته آن‌ها تاثیر مخربی بر افراد بومی و اراضی آن‌ها گذاشته است شده اند.

دولت هارپر همچنین بارها با اعلام این که نیازی نیست تا بومیان این کشور به سازمان‌های حقوق بشر فراملی مراجعه کنند مدعی شده است که نظام حقوقی کانادا می‌تواند به طور مناسبی به نگرانی‌های آن‌ها پاسخ دهد.

این اولین بار نیست که دولت کانادا چنین درخواست‌هایی را از شورای حقوق بشر سازمان ملل دریافت می‌کند،  دولت کانادا در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز به دلیل رفتارش با بومیان این کشور مورد انتقاد قرار گرفت.

دیده بان حقوق بشر نیز در ماه فبروری با ارایه گزارشی از پولیس فدرال کانادا به دلیل آزار و اذیت زنان بومی در ایالت بریتش کلمبیا به شدت انتقاد کرد.

این سازمان حقوق بشر همچنین از دولت هارپر خواست تا به همراه دولت ایالتی یک کمیسیون تحقیق ملی را برای بررسی این موضع تشکیل دهند، پیشنهادی که مورد موافقت حزب دموکراتیک ملی، حزب سبز و رهبران بومیان این کشور قرار گرفت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *