انتحاری ، نمایشگاه محسن حسینی را تعطیل کرد

خبرگزاری خاورمیانه – میز فرهنگ / ادبیات و هنر

گزارشی پیرامون شخصیت محسن حسینی ، آثار  و پرداختن به علت تعطیلی نمایشگاه او .

“شرمنده دوستان عزیزی هستم که احیانن امروز به نمایشگاه میایند.نمایشگاه برگزار نمی شود . لطفن دلیلش را نپرسید تا برای تان دروغ نگویم.
فقط خواستم بگویم که ، باید به جغرافیایی …. که نمایشگاهش را واسکت انتحاری تعیین می کند.ببخشید .”

خواندن چنین پیامی در صفحه ی فسبوک یک هنرمند افغانستانی هر خواننده ای را به کنجکاوی وامیدارد تا بداند چه دلایلی باعث تعطیلی یک رویداد هنری شده است. و از آنجایی که معمولن در افغانستان از همه چیز بوی توطیه شنیده می شود، به زودی خبر های ضد و نقیض هم منتشر می شوند.

قرار بود نمایشگاه نقاشی های محسن حسینی با عنوان “مالیخولیا” به تاریخ دوشنبه دهم سرطان سال جاری در “گویته انستیتوت ” کابل برگذار شود. از چند روز قبل پوستر این نمایشگاه در فضاهای مجازی شریک ساخته می شد و همه منتظر روز موعود بودند. اما درست در روز برگذاری نمایشگاه، محسن حسینی این پیام را با عصبیانیت در صفحه اش منتشر کرد. و خودش برای ساعاتی(تا پایان روز) در دسترس نبود.

گمانه زنی ها آغاز شد، عده ای گفتند شاید کارهای محسن مشکل قانونی و شرعی داشته است، شماری دیگر که با روحیه ی حساس محسن حسینی آشنایی داشتند گفتند احتمالن با برگذار کننده ی نمایشگاه دچار مشکل شده است. عده ای حتا تصور کردند که این خبر نیز بخشی از شگردهای نمایشگاه محسن حسینی ست و می خواهد بازدیدکننده گان را غافلگیر کند. اما تا بعد از ظهر مشخص شد که خبر درست است و نمایشگاه تعطیل شده است.

یک روز بعد محسن حسینی در اتاق کار و خوابش عصبی اما خندان نشسته و علت تعطیلی نمایشگاه را با این کلمات بیان می کند.” برنامه ریزی ها همه انجام شده و کارهای زیادی صورت گرفته بود که نمایشگاه برگذار شود،اما خبر نداشتیم که حتا برگذاری یک نمایشگاه نیز به چیز های وابسته است که تصورش را هم نمی کنی، صبح روز برگزاری نمایشگاه شایع شد که صبح اول وقت یک حمله ی انتحاری در کابل بوقوع پیوسته است. همین موضوع باعث شد تا مسوولین گویته انستیتوت اجازه ندهند که نمایشگاه برگذار شود.”

برای محسن حسینی آنطور که خود می گوید، تعطیلی و یا به تعویق افتادن نمایشگاه اش چندان باعث نگرانی نیست،بلکه آنچه اورا رنج داده است خشونت و دهشتی ست که در این کشور جریان دارد.

محسن حسینی دانش آموخته ی سینما در رشته ی انیمیشن است و همواره با طراحی سروکار داشته است. اما از چندی بدینسو به طور جدی نقاشی می کند. نقاشی هایش بیشتر انتزاعی بوده و بر خلق جلوه های اتفاقی با رنگ استوار است. خودش به شوخی آثارش را “رنگمالی ” می گوید، نقاشی های که بنا به گفته های خودش در وضعیتی هیستریک و بدون فکرقبلی و به طور انبوه خلق می شوند. او گاهی در یک شب تا ۲۰ تابلو می کشد. فیگورهای که محسن حسینی آنهارا خلق می کند مشکوک، نامعلوم و آسیب دیده هستند، فیگورها برخلاف رویه ی معمول در نقاشی که با گذاشتن رنگ بر روی بوم یا کاغذ خلق می شوند، در آثار محسن حسینی نقش اساسی را خراش هایی دارند که با کاردک بر سطح کاغذ فرودمیاورد، خراش هایی که منجر به خلق فیگورها می شوند. او می گوید”وضعیت مسلط ما یک مالیخولیاست و بدیهی ست در بستری که انتحار و انفجار در آن امری عادی ست، انسان هایش به چنین مالیخولیایی دچار شوند.”

نقاشی های محسن حسینی در حقیقت بازتاب همین مالیخولیاست.نوعی سرگردانی جمعی که با وحشت مرگ همراه است.

تعطیلی نمایشگاه نقاشی های محسن حسینی به دلیل حمله ی انتحاری تاثیر شگرفی براوگذاشته است. حالا بخشی از ذهن این هنرمند افغانستانی در هنگام کار هنری و خلق آثار تازه ، درگیر وحشت از جنگ خواهد بود. خودش می گوید هرچند همواره آثارش در متن چنین شرایطی خلق شده و به نوعی روایت انتزاعی از این وضعیت را ساخته اند اما چنین اتفاقی به طور ویژه کارهایش را متاثر خواهد ساخت.

نشانه های این ذهنیت را به خوبی می شود در کار های محسن حسینی دنبال کرد، تمام نقاشی های او توسط چند رنگ مشخص کشیده شده اند،که بیشتر ترکیبی از سیاه و خاکستری و سرخ هستند. در هیچ یک از تابلوهایش دورنگ آبی و سبز وجود ندارد.

حالا محسن حسینی منتظر است تا باردیگر مقدمات برگذاری نمایشگاهش را فراهم کند او می گوید نمایشگاه نقاشی هایش حتمن برگذار خواهد شد اما به احتمال قوی در کارت های دعوت خواهیم نوشت: “اگر در روز افتتاح نمایشگاه انفجار یا انتحاری صورت گرفت، بدانید که حتمن نمایشگاه تعطیل است”

انتهای پیام . /

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *