افراد مسلح غیر مسوول در تخار خطرناکتر از طالبان در این ولایت است

فرمانده پولیس ولایت تخار از حضور افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت نگرانی می کند و می گوید، این افراد خطرناک تر از طالبان مسلح است که همواره سبب آزار و اذیت مردم و زیر سوال رفتن نظام حکومتی در این ولایت شده اند.

فقیرمحمد جوزجانی فرمانده پولیس تخار، در یک نشست مشورتی با فعالان جامعه مدنی این ولایت گفت، شماری از استفاده جویان بمنظور بدست آوردن منافع شخصی سلاح گرفته اند و امنیت این ولایت را به چالش کشیده اند.

فرمانده پولیس تخار، تعداد این افراد را از “حد حساب بالا” خوانده می گوید، که تلاش دارند برای مهار این وضعیت جلوی فعالیت افراد مسلح غیر مسوول را بگیرند.

وی می گوید، بیشتر افراد مسلح غیر مسوول از سوی برخی افراد با نفوذ و قدرتمند در رده های بالای حکومتی حمایت می شوند و این موضوع آنان را به شدت نگران ساخته است.

در عین حال فعالان جامعه مدنی نیز ازین وضعیت نگرانی می کنند و می گویند، در اکثر موارد مجرمان و ناقضان قانون از سوی پولیس بازداشت نمی شوند و همچنان ضعف نهادهای دولتی باعث شده است که افراد مسلح غیر مسوول دادگاه صحرایی داشته باشند و خواست های شان را بالای مردم تحمیل کنند.

ذبیح الله ابراهیمی یکی از فعالان مدنی تخار با انتقاد از عملکرد ضعیف پولیس در قبال بازداشت مجرمین و جلوگیری از خودسری زورمندان گفت، در کنار باجگیری از مردم؛ قتل، اختطاف و خودسری از سوی افراد مسلح غیر مسوول هزاران جریب زمین دولتی غصب شده و حتی این افراد در شهر تالقان مرکز این ولایت زور آزمایی می کنند.

از سوی هم سهیلا جویا معاون شورای ولایتی تخار به خبرگزاری خاورمیانه ضمن تایید نگرانی شهروندان کندز گفت، بیشترین ولسوالی های این ولایت نا امن است و افراد مسلح غیر مسوول در آن حکم می رانند.

خانم جویا می گوید، از جمله ۱۶ ولسوالی این ولایت ۱۰ ولسوالی آن نا امن است و بیشتر از طالبان مسلح افراد مسلح غیر مسوول امنیت این ولسوالی ها را بر هم زده اند و در اکثر قضایای جنایی و خشونت در برابر زنان دست دارند.

این در حالی است که در یکماه اخیر نزدیک به ده تن در قضایای مختلف درین ولایت کشته شده اند که نیمی ازین قربانیان را زنان و دختران تشکیل می دهند.

تخار در شمالشرق افغانستان از ولایت های است که بیشتر در محراق توجه قاچاق بران مواد مخدر واقع شده است و گفته می شود بیشترین نا امنی های این ولایت بسته گی به این موضوع دارد.

خبرنگار – محراب الدین ابراهیمی – تخار

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *