طالبان بازیچه سیاسی واشنگتن برای انتخابات امریکا؟

گفتگوهای صلح افغانستان با تلاش و فشار امریکا هم اکنون در قطر جریان دارد؛ اما نتیجه دلخواه نداشته است.

تمرکز همه طرف های دخیل در مسایل افغانستان متوجه قطر است؛ جایی که بعد از مدت ها، گفتگوهای صلح بین هیئت های دولت افغانستان و طالبان آغاز شده است.

بیش از ده روز پیش گفتگوها در قطر آغاز شد؛ اما تا هنوز نتیجه لازم نداده است و حتی دو طرف موفق نشدند بر سر طرزالعمل توافق کنند.

گفتگوهای قطر با تلاش فراوان امریکا آغاز شده است و واشنگتن تلاش دارد تا در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری امریکا، این روند از لحاظ ظاهری نتیجه بخش باشد.

دونالد ترامپ، در رقابت با جو بایدن تلاش زیادی دارد تا از مسایل مهم و تاثیرگذار در انتخابات، برای پیروزی استفاده کند و برای یک دوره دیگر حاکمیت امریکا را در اختیار داشته باشد.

بازی های سیاسی امریکا در افغانستان از سالها به این سو ادامه داشته است، ابتدا برای نابودی القاعده آمد و بعد از حمله همه جانبه و نابودی این گروه به رهبری «اسامه بن لادن»، به یک باره گروهی دیگر به نام طالبان در افغانستان شکل گرفت.

هرچند امریکا با تمام تجهیزات و هزینه هنگفت برای مبارزه با تروریسم و گروه های مسلح در افغانستان حضور داشت؛ اما طالبان مسلح هر روز پرقدرت تر از روز گذشته شده و مناطق تحت کنترول خود را گسترش می داد.

کار به جایی رسید که طالبان مسلح به گروهی برجسته برای نبرد با دولت و نیروهای خارجی تبدیل شد و القاعده دیگر قدرت سابق را نداشت و منزوی شد.

قدرت گرفتن هر روز طالبان با حضور امریکا و سیاست مبهم این کشور، گمانه زنی ها در مورد حمایت های پشت پرده از این گروه و تقویت آن به اندازه ای که از موضع قدرت صحبت کند را تقویت می کند.

به شکلی که تصمیم به نابودی القاعده گرفته شد، طالبان قدرت گرفتند، حالا تصمیم به سازش با طالبان است پس سوالی که به وجود می آید، این است که بعد از طالبان داعش یا کدام گروه دیگر برجسته خواهد شد؟

بازی سیاسی امریکا در افغانستان و با استفاده از ابزارهایی به عنوان شورشیان، بازی ای است که آینده افغانستان را مبهم می سازد.

شاید پاسخ این همه بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا داده شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *