جنگ یمن روزانه ۲۰۰میلیون دالر برای عربستان هزینه دارد

جنگ میان عربستان و یمن در «۶حمل» سال سوم خود را تمام کرد و وارد سال چهارم شد و در سه سال گذشته عربستان در رسیدن به برنامۀ که داشت ناکام ماند و برای این رویای پردازی که کرده بود میلیاردها دالر هزینه کرد که هیچ سود به عربستان سعودی نکرد؛ بلکه به ضرر خودش و جهان اسلام تمام شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از ارزیابی های کارشناسان نظامی « هرموشک پاتریوت برای عربستان سه میلیون دالر هزینه دارد. برای رهگیری هر موشک بالستیک یمنی می بایست دستکم سه فروند موشک پاتریوت شلیک شود بنا بر این برای رهگیری مثلا ۷ فروند موشک بالستیک باید ۷۹ میلیون ریال سعودی (۲۱میلیون دالر)هزینه کرد. نگهداری این موشک ها درخاک عربستان هم سالانه دست کم دویست میلیون دالر هزینه دارد و این درحالی است که انصارالله از مارس ۲۰۱۵ تاکنون عربستان را با صدها موشک میان برد و دستکم ۱۰۰ فروند موشک بالستیک هدف قرار داده است. »

همچنان این کارشناسان نظامی گفته اند که هر فروند هواپیمای جنگنده برای نگهداری، تجهیز و سوخت، ماهیانه ۲۳ میلیون دالر و طی سه سال ۸۲۸ میلیون دالر هزینه دارد اگر تنها ۱۰ فروند جنگنده سعودی در انجام حملات هوایی به یمن حضور داشته باشد از آغاز جنگ تاکنون بیش از ۸ میلیارد دالر هزینه شده است.

در همین حال فارین پالیسی اخیرا در گزارشی نوشته است که مخارج به خدمت گرفتن دو ماهواره نظامی در هر ساعت دو میلیون دالر یا به عبارتی ۴۸میلیون دالر در روز می باشد و این یعنی عربستان درماه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دالر بابت آنها پرداخت کرده است که در طول شش ماه این مخارج برابر با هشت میلیارد و ۶۴۰ میلیون دالر ارزیابی می شود.

بر اساس گزارش فارن پالیسی هزینه تجزیه و تحلیل و استخراج اطلاعات از گزارش ها و تصاویر ماهواره ای نظامی روزانه بیش از پنج میلیون دالر است که به این ترتیب مخارج دو ماهواره روزانه بیش از۱۰میلیون دالر ارزیابی می شود که جمع آن در یک ماه افزون بر۳۰۰ میلیون دالر خواهد شد.

در همین حال گفته می‌شود که مخارج هواپیمای آواکس به خدمت گرفته شده ۲۵۰هزار دالر در ساعت است که روزانه بالغ بر شش میلیون دالر و ماهانه ۱۸۰ میلیون دالر و در شش ماه برابر با یک میلیارد و ۸۰ میلیون دالر است.

هزینه دیگر که عربستان متحمل شده است از طریق فروش و تخفیف در فروش نفت بوده است؛ که از آن جمله می توان به چهارمیلیارد دالر تخفیف درفروش نفت به اتحادیه اروپا، دو میلیارد به سودان، یک میلیارد و۵۰۰ هزار دالر به مراکش، دومیلیارد دالر به پاکستان اشاره کرد.

بنا بر محاسبه کارشناسان جنگ در عربستان روزانه ۲۰۰میلیون دالر هزینه دارد که در سه سال این رقم نزدیک به ۲۱۶ ملیارد دالر شده است

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *