جنگ آمریکا و روسیه در سوریه محتمل است

ریک فرانکونا نظامی متقاعد و آتشه سابق نظامی آمریکا در سوریه درباره پاسخ و اقدام احتمالی واشنگتن در قبال وقایع اخیر سوریه در مصاحبه با سی ان ان گفته است که آمریکا شاید به زودی خود را در جنگ با روسیه بیابد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شبکه تلویزیونی سی ان ان از این آتشه سابق نظامی آمریکا در سوریه پرسید: واشنگتن سرگرم بررسی گزینه ها در پاسخ به حمله شیمیایی در سوریه است، این درحالی است که حامیان بشار اسد از جمله روسیه نسبت به این اقدام که عواقبی خواهد داشت، هشدار داده اند.

سی ان ان در ادامه با اشاره به اینکه سفرای آمریکا و روسیه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه (دیروز) در شورای امنیت بر سر سوریه با یکدیگر مشاجره کرده اند، پرسید: از جانب واشنگتن نیز شاهد هیچ اقدامی نبوده و تنها اظهارات شدید رئیس جمهوری آمریکا را داشتیم، آیا این موضوع شما را متعجب نکرد؟

فرانکونا پاسخ داد: خیر! به خاطر بیاوریدسال گذشته آمریکا خیلی سریع نسبت به حمله شیمیایی’خان شیخون’ در سوریه واکنش نشان داد، اما این بار به نظر می رسد همراه متحدانش درباره یک اقدام هماهنگ و به مراتب بزرگتر نسبت به این موضوع سخن می گویند که به جهت استقرار نیرو نیاز به زمان دارد.

این تحلیلگر نظامی افزود: شلیک چند فروند موشک ‘تام هاک’ از چند ناو جنگی در دریای مدیترانه یک موضوع است، اما اگر خواسته باشید حملاتی گسترده و دراز مدت انجام دهید، باید تجهیزاتی را به منطقه منتقل کنید که نیازمند اندکی زمان و همچنین طرح و برنامه است.

وی همچنین در باره اینکه نتیجه چنین اقدامی در سوریه چه خواهد بود؟ گفت: اقدام نظامی احتمالا چیزی را در سوریه تغییر نخواهد داد.

سی ان ان در ادامه پرسید: هر واکنشی با واکنش دیگری همراه است. برای حامیان دولت سوریه از جمله روسیه در صورت حملات مشترک و ائتلاف آمریکا چه رخ خواهد داد و پیامدهای آن چیست؟

فرانکونا گفت: بله! این محاسباتی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) باید به آن توجه کند، اگر بخواهد دست به حملاتی بزند و پایگاه های هوایی و تاسیسات سوریه را هدف قرار دهد، قطعا نظامیان روسی و برخی دیگر از نیروهای حامی بشار اسد آنجا حضور دارند. باید به این فکر کنید که اگر شماری از آنان در این حملات کشته شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا روس ها دست به واکنش و اقدام علیه ما (آمریکا) خواهند زد؟ و آنگاه شاهد اقدامات تلافی جویانه دوطرفه شده و یکباره خود را در جنگ با روس ها خواهیم یافت.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *