آمریکا دوباره در سوریه شکست خورد؛ بلوک شرق برنده بازی در خاورمیانه

روسیه اعلام کرده بود که اگر موشکی به سوی سوریه شلیک شود ما آنرا از بین می‌بریم و ردیابی می‌کنیم و مکان که موشک از آنجا پرتاب شده است را از بین می‌بریم؛ این اظهارات روسیه بعد از ظهر دیروز بود و ترامپ در تیوتر خود شب گذشته به وقت افغانستان نوشته کرد که :

روسیه اعلام کرده است که هر و همه موشک‌هایی را که به سوریه شلیک شوند را سرنگون خواهد کرد. روسیه آماده شو، چون موشک‌ها در راهند، موشک‌های قشنگ، جدید و “هوشمند!” شما نباید شریک حیوانی باشید که با [سلاح] شیمیایی مردم خود را می کُشد و از آن لذت می‌برد.

با این تیوت که ترامپ کرد آرایش جنگی جدید شکل گرفت و روسیه هواپیماهای جنگی مدرن، فناوری‌ها جنگی که تا حال استفاده نشده بود را به میدان جنگ کشاند و این کار سبب شد که آمریکا باور پیدا کند که اگر جنگ در خاورمیانه اتفاق بیفتند یگانه بازنده که دارد دونالد ترامپ رییس جمهور بلند پرواز آمریکا است و این کار سبب می‌شود که آمریکا در عرض چند سال پارچه، پارچه شود و همین باعث شد که جنگ در خاورمیانه اتفاق نیفتد.

ترامپ در تیوتر بعدی خود نوشت که روابط ما با روسیه، هم‌اکنون بدتر از هر زمان دیگر است و از جمله جنگ سرد است. هیچ دلیلی برای این [وضعیت] وجود ندارد. روسیه به ما برای کمک به اقتصادش نیازمند است، چیزی که خیلی راحت می‌تواند انجام شود، و به همکاری همه کشورها با یکدیگر نیاز داریم. مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنید؟

این تغییر ۱۸۰ درجه‌ای نشان می‌دهد که ترامپ دچار ترس شده است و از آرایش جنگی بلوک شرق هراس پیدا کرده است چرا که جمهور اسلامی ایران، حزب الله لبنان و همه کشورهای که منافع مشترک با بلوک شرق دارند وارد جنگ می‌شدند و این جنگ سبب می‌شد که برای چند دهه دیگر آمریکا باید در لاک خود باشد.

آمریکا بار نخست در سوریه بخاطر ائتلاف روسیه و ایران شکست خورد، داعش از بین رفت و بشارالاسد بر سر قدرت ماند و این کار سبب شد که وجه آمریکا در جهان خدشه دار شود و آمریکا حال می‌خواهد از دو طرف بر روسیه فشار وارد کند؛ نخست مرز افغانستان است و دیگر سرنگون کردن حکومت بشارلاسد، این در حالیست که روسیه با سکوت چندین ساله و ائتلاف با قدرت منطقه‌ای بنام ایران دست آمریکا را از همه جا کوتاه کرده است.

آمریکا قصد داشت که با سقوط سوریه توسط داعش ایران را تهدید کند و او را مانند دیگر کشورهای که زیر سلطه‌اش استند بسازد اما با شکست گروه ترویستی داعش این پروژه به شکست مواجه شد و حال بلوک شرق بجای حفظ وضع موجود به تغییر وضع موجود فکر می کنند و آمریکا به حفظ وضع موجود تلاش دارد.

یک طرف پاکستان همرای آمریکا سرناسازگاری را گرفته است و یک طرف هم چین، روسیه و ایران هم ائتلاف علیه آمریکا ساخته اند و آمریکا مانده در باتلاق جنگی بنام افغانستان و تلاش دارد که دوباره شکست سوریه از افغانستان جبران کند که محال ممکن است.

آمریکا نه اولین ابرقدرت دنیا است و نه آخرین ابر قدرت دنیا؛ دنیا که ما انسان‌ها در آن زندگی می‌کنیم قدرت‌ها بزرگ را زیاد دیده است و یکی آنها آمریکا است و زوال آمریکا در آسیا به معنی از بین رفتن این کشور برای همیشه نیست، روال دنیا همین گونه است گاهی یک کشور قدرتمند می‌شود و گاهی هم یک قدرت بزرگ در جنگ کوچک شکست می‌خورد.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *