کارل لیوین: کرزی یک همکار غیر قابل اعتماد برای ماست

تنش های کابل و واشنگتن دارد  وارد  فاز های جدی تری میشود  در تازه ترین مورد  کارل لیوین، رییس کمیتۀ نظامی مجلس سنای امریکا، رییس جمهور کرزی را یک همکار غیر قابل  اعتماد دانسته است و از اوباما خواسته است تاموافقت نامه  امنیتی را بارئیس جمهور آینده افغانستان، امضا کند.

این سناتور امریکایی در نامه یی به رییس جمهور ایالات متحده‎‌ی امریکا، نگاشته است که بارک اوباما، نباید در کار امضای موافقت نامه امنیتی پا فشاری کند،  و در انتظار یک رییس جمهور قابل اعتماد تر باشد.

کارل لیوین نگاشته است: ” ایالات متحده ی امریکا باید به کرزی بگوید که اگر وی این موافقت نامه را امضا نمی کند، واشنگتن برای امضای آن منتظر رییس جمهور تازه ی افغانستان خواهد نشست.  رییس جمهور بعدی، حالا هر کسی که باشد، مطمینن در مقایسه با رییس جمهور کرزی قابل اعتماد تر خواهد بود واو با اعتماد بیشتر این موافقت نامه را امضا خواهد کرد.”

رئیس کمیته ی نظامی مجلس سنای امریکا به این باور است که اگر رییس جمهور کرزی فکر می کند که واشنگتن، در مقایسه با کابل، به موافقت نامه یی امنیتی بیشتر نیاز دارد، چنین تفکری، خیال است و مهال است.

این سناتور برجسته یی امریکایی، اما راه حلی را نیز برای بیرون رفت از این بن بست کنونی پیشنهاد می کند.

پیشتر نیز، راه حل های از سوی سیاست گران درجه یک واشنگتن پیشنهاد شده بود. چنان که، جان کری، وزیر خارجه ی ایالات متحده  امریکا گفته است که به جای رییس جمهور کرزی، حتا وزیر دفاع کشور نیز می تواند این موافقت نامه را امضا کند.

هر چند، سخنگویان کاخ نشینان در کابل گفته اند که رییس جمهور کرزی، نخواهد گذاشت عضوی از کابینه‎ وی به چنین کاری دست یازد.

این موافقت نامه به باور بسیاری از آگاهان، به تأمین ثبات اقتصادی و سیاسی و نظامی دراز مدت کشور می انجامد و رییس جمهور کرزی، نباید بیشتر از این، منافع ملت را به گروگان گیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *