عمر داودزی در وزارت داخله چه می کند ؟ + سند

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – انتخابات

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تکمیل روند مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای امنیتی افغانستان، کشور را در وضعیت حساسی قرار داده است.

گروه های تروریستی و هراس افگن و حامیان منطقه یی شان، با تمام توان در تلاش اند تا فرا راه برگزاری انتخابات و پیشبرد موفقانه ی برنامه ی انتقال مسوولیت های امنیتی مانع ایجاد کنند. این تلاش های خصمانه، نیروهای امنیتی افغانستان را به کار و پیکار بیشتری فرا می خواند تا در یک اقدام منسجم و همآهنگ، در از بین بردن توطیه های گوناگون دشمنان این سرزمین دست به دست هم دهند.

محمد عمر داووزی سرپرست و نامزد وزیر وزارت امور داخله جمهوری اسلامی افغانستان، پس از گماشته شدن به این سمت، با درک وضعیت حساس کنونی در کشور، تلاش های جدی خویش را در زمینه ی رفع تهدیدات امنیتی در کل و رفع تشویش هایی که از ناحیه امنیت برگزاری انتخابات در سال آینده وجود دارد، از هم اکنون آغاز نموده است.

آقای داووزی به خاطر بهبود وضعیت امنیتی در کشور و بهبود وضعیت پولیس، برنامه های عاجل خود را شامل:

۱- بهبود وضعیت امنیتی کشور در کل

۲- تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری

۳- مبارزه جدی و عاجل با فساد به ویژه در سطوح رهبری پولیس، تنظیم نموده و در جهت عملی شدن این برنامه ها با جدیت کار می کند.

برنامه ی نخست شامل تمامی اقدامات فوری و عاجلی می شود که هدف اصلی آن بهبود وضعیت امنیتی در تمامی مناطق کشور تا دو الی سه ماه آینده می باشد. در چارچوب این برنامه تمامی توان و ظرفیت پولیس در همآهنگی با نیروهای بین المللی و نیروهای اردو و امنیت ملی کشور به کار گرفته می شود تا وضعیت امنیتی کشور به گونه ی چشم گیری بهبود یافته و تشویش هایی که در زمینه ی امنیت انتخابات در نزد مردم وجود دارد، برطرف گردد.

برنامه ی دوم، که همانا تامین امنیت انتخابات باشد، یک برنامه ی چند مرحله یی و پیچیده است. تامین امنیت مراکز انتخاباتی و مراکز رای دهی تا زمان برگزاری انتخابات، تامین امنیت کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی، تامین امنیت کارمندان کمسیون مستقل انتخابات، و سرانجام تامین امنیت روز برگزاری انتخابات، هر کدام نیاز به طرح و برنامه ی امنیتی جداگانه دارد که وزارت امور داخله در همکاری با سایر نیروهای امنیتی کشور، روی تهیه وتنظیم هر یک از این برنامه ها، به گونه یی که اصل بی طرفی پولیس در انتخابات در آن رعایت شود، با جدیت کار می کند.

برنامه ی سوم، که همانا مبارزه جدی با فساد است، از برنامه های عاجل کوتاه مدت و عاجل وزارت امور داخله در چند ماه آینده می باشد. در این شکی نیست که فساد به گونه ی گسترده و پیچیده در نهاد های دولتی افغانستان وجود دارد. مبارزه با فساد بی تردید که یکی از برنامه های درازمدت وزارت امور داخله به شمار می رود و این برنامه ی تا محو کامل فساد و ایجاد یک اداره ی سالم و عاری از فساد ادامه خواهد یافت. اما هدف ما از مبارزه با فساد در کوتاه مدت این است تا به گونه ی عاجل وفوری اصلاحات فساد زدایانه یی را روی دست گیریم که تاثیرات فوری بر بهبود وضعیت امنیتی در آستانه ی انتخابات داشته باشد. در این زمینه کار هایی انجام شده و به زودی کار های دیگری نیز انجام می گردد.

از اهداف درازمدت سرپرست و نامزد وزیر وزارت امور داخله جمهوری اسلامی افغانستان، می توان به آموزش پولیس، اصلاح و انکشاف رهبری و برگرداندن پولیس به وظایف اصلی اش اشاره کرد.

برنامه ی آموزش پولیس ملی افغانستان، هر چند دیر تر مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت، اما استراتیژی ها و برنامه هایی که در گذشته به خاطر رشد و انکشاف پولیس تدوین شده اند، با جدیت دنبال شده و این برنامه ها تا زمان حصول اطمنیان از مسلکی شدن و آموزش دیده گی تمامی نیروهای پولیس، به عنوان یک هدف عمده و استراتیژیک به پیش برده خواهد شد.

اصلاح و انکشاف رهبری پولیس به یک عنوان یک هدف استراتیژیک در چند سال اخیر دنبال شده است. در این زمینه پیشرفت هایی صورت گرفته اما بسنده نیست. بدون شک زمانی که روند آموزش نیروهای پولیس با موفقیت به پیش رود، امید ما به بهبود رهبری پولیس بیشتر می شود. رهبران جوان و مسلکی جای رهبران کمتر آموزش دیده و غیر مسلکی را خواهند گرفت.

برگرداندن پولیس به وظایف اصلی اش که همانا تنفیذ قانون و مبارزه با جرایم می باشد، از اهداف عمده ی دیگری است که وزارت امور داخله در سال های اخیر توجه زیادی به آن مبذول داشته و به این تلاش ها ادامه می دهد.

جنگی که امروزه نیروهای پولیس ملی در روستا ها و شهر های افغانستان با دشمنان صلح و ثبات این کشور انجام می دهند، بخشی از وظایف اصلی این نیروها نیست. این جنگ تحمیلی است و پولیس به خاطر دفاع از مردم و دفاع از خود به این جنگ کشانیده می شود. درگیر شدن پولیس در جنگ تحمیلی، روند مسلکی سازی و برگشت پولیس به وظیفه اصلی اش را با کندی روبرو نموده و تلاش ما این است که با بهتر شدن وضعیت امنیتی کشور و همکاری نیروهای اردوی ملی، پولیس را به وظیفه اصلی اش برگردانیم.

با این همه، با درک چالش هایی که فرا راه تامین امنیت در کشور و به ویژه تامین امنیت انتخابات وجود دارد و چالش هایی که در اثر مداخلات پیدا و پنهان دشمنان این سرزمین به میان خواهد آمد، ما مصصم هستیم تا تمامی تلاش های خود را در امر بهبود وضعیت امنیتی و برگزاری امن انتخابات به خرچ داده و از هیچ گونه تلاشی در این زمینه دریغ نورزیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *