رابطه موسسات خیریه در تامین مالی القاعده

خبرگزاری خاورمیانه – میز تروریسم شناسی

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: بزرگ ترین شبکه مالی حمایت از القاعده، با استفاده از شبکه های ارتباط اجتماعی و از طریق انجمن های (به اصطلاح) خیریه در کشورهای عربی پول جمع آوری می کند و این کمک ها را از طریق بانک ها یا به طور نقدی در اختیار جنگجویان القاعده قرار می دهد تا از آن در خرید اسلحه برای گروه های مسلح و حمایت مالی از عملیات این گروه ها استفاده شود.

به نوشته واشنگتن پست، برخی از گروه های تندرو مانند “دولت اسلامی عراق و شام”، “جبهه النصره” و “آزادگان شام”، در حال حاضر از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس مورد بیشترین حمایت های مالی قرار می گیرند و قطر، اصلی ترین حامی مالی گروه های تروریستی و مسلح در سوریه به شمار می رود، اما اخیراً و تحت فشارهای آمریکا و عربستان سعودی مجبور شد که این حمایت ها را متوقف کند.

مساله قابل تامل در گزارش مذکور این است که بنا به اعلام برخی از منابع اطلاعاتی، القاعده و همچنین نیروهای ارتش آزاد با نیروهای بشار اسد می جنگند تا بتوانند بخش بیشتری از اراضی سوریه را به تصرف خود در آورند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، هر شخص داوطلب در کشورهای مبدأ ۲۴۰۰ دلار برای تجهیز یک مبارز و آموزش وی پرداخت می کند و عملیات آموزش داوطلبان و تجهیز آنان به سلاح، تصویربرداری می شود و این تصاویر در اختیار داوطلبان قرار می گیرد تا آن ها متقاعد شوند که پول های آنان به طور “صحیح” هزینه می شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، گروه های مذکور با بهره برداری از اوضاع سوریه، برای کنترل بخش های زیادی از اراضی سوریه تلاش می کنند و همچنین به دنبال گسترش افکار خود در کشورهای دیگر و تقویت حضور خود در کلِ منطقه هستند.

واشنگتن پست – العالم – مشرق –

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *