گوینده‌گان زن در رسانه‌های بغلان با نام مستعار کار می‌کنند

سنت‌های حاکم بر جامعه و بینش نادرست اکثر مردم در برابر بانوانی که بیرون از خانه کار و فعالیت دارند؛ باعث گردیده است که نقش بانوان خبرنگار زن در ولایت بغلان کم‌رنگ باشد.

با آنکه نزدیک به ۲۰ رسانه صوتی، تصویری و چاپی در ولایت بغلان فعالیت دارند؛ اما هنوز حضور خبرنگاران زن در این رسانه‌ها انگشت‌شمار است؛ آنهم در پیشبرد گوینده‌گی و کارهای اداری.

شیرمحمدجهش مسوول مرکز خبرنگاران افغانستان در ولایت بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که مساعد نبودن بستر اجتماعی برای فعالیت بانوان در رسانه‌ها باعث گردیده است که حضور آنان کم‌رنگ باشد.

وی می‌گوید، انگشت‌شمار بانوانی هم که در عرصه گوینده‌گی در برخی رادیوها کار می‌کنند از ترس اینکه مبادا مشکلی برای‌شان از سوی خانواده و یا هم نزدیکان‌شان ایجاد شود، با نام مستعار فعالیت دارند.

جهش افزود؛ عرصه کار رسانه‌ای برای زنان در چهار سال پسین به دلیل تشدید نا امنی‌ها تنگ‌تر شده و در این مدت شمار زیادی از فعالان رسانه‌ای زن از کارشان دست کشیده و یا هم از سوی خانواده‌های‌شان ممانعت شده‌اند.

در عین حال سمیه نوروزی، یکی از فعالان زن و خبرنگار در بغلان می‌گوید، دیدِ منفی اجتماعِ مردمِ بغلان (که ناشی از عرف و باورهای زن‌ستیزانه و مرد سالار است) نسبت به زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کند، اعتماد به نفسِ آنان را ضعیف ساخته و به علاوه خانواده‌ها را نسبت به کارِ دختران‌شان در رسانه‌ها بدبین می‌سازد.

همچنان وی پدیده زشت خیابان آزاری، نا امنی و هنجارهای زن‌ستیزانه و مردسالار را یکی دیگر از عوامل محدودیت فعالیت زنان و دختران در رسانه‌ها عنوان می‌کند.

با آنکه هر از گاهی بیشتر در برنامه‌های تفریحی صدای بانوان از طریق رادیوهای محلی ولایت بغلان شنیده می‌شود؛ اما هیچ خبرنگار زن برای تهیه خبر از محل رویداد و محافل دیده نمی‌شود.

اجمل عمری مسوول یکی از رادیوهای خصوصی که در ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان نشرات دارد؛ به خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، نبود خبرنگار زن آنان را در قسمت تهیه گزارش از موضوعاتی که مربوط به زنان می‌شود به مشکل مواجه ساخته است.

وی گفت، با آنکه بارها تلاش کرده است برای پوشش خبرهایی که مربوط زنان می‌شود خبرنگار زن پیدا کند، ولی با پیشنهادهای مکرر برای شمار زیادی که از رشته ژورنالیزم فارغ شده‌اند به این کار مؤفق نشده است.

عمری نیز فضای بسته اجتماعی و ذهنیت‌های مخالف در برابر زنان را از دلایل حاضر نشدن این طبقه به کار خبرنگاری عنوان می‌کند.

با وجودیکه هم‌اکنون شمار زیادی از دختران در دانشکده ژورنالیزم دانشگاه ولایت بغلان مصروف تحصیل استند و علاقه‌مندی زیادی به کار خبرنگاری دارند؛ اما با موجودیت شرایط حاکم در جامعه، پس از فراغت آنها نیز مانند ده‌ها تن دیگر محصول آموخته‌های مسلکی‌شان را بدست نخواهند آورد.

هم‌اکنون در ولایت بغلان؛ ۹ رادیوی خصوصی، ۱ رادیوی دولتی (رادیوی ملی بغلان) ۲ تلویزیون خصوصی و ۱ تلویزیون دولتی (تلویزیون ملی بغلان) نشرات دارند.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *