گرامیداشت از سالروز بعثت رسول گرامی اسلام در کابل

13131350_1080408058664969_8793174337403550458_oهمزمان با سالروز بعثت آخرین سفیر الهی، حضرت محمد مصطفی(ص) مراسم گرامیداشت و تجلیل از سوی دفتر مرکزی، مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این مراسم که صدها تن از شخصیت های سیاسی، فرهنگی، روحانیون، طلاب حوزات علمیه، دانشجویان و اقشار مختلف مردم حضور داشتند، سخنرانان با تبریک گویی این مناسبت میمون تاکید کردند که مهم ترین هدف بعثت، هدایت بشر بسوی بندگی خدا است.

حجت الاسلام و المسلمین، سید عیسی حسینی مزاری، رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در این مراسم گفت: بدون شک هر حادثه و هر اتفاقی، آنهم اگر از جانب خداوند متعال باشد بدون هدف نیست و اهدافی دارد.

آقای مزاری افزود: اینکه پیامبراسلام (ص) برای چه منظور مبعوث به رسالت بزرگ و عظیم شد؛ کارشناسان و آگاهان امور اهداف متعددی مانند -هدایت عامه؛ تکمیل ایمان و تقوا؛ تعلیم و تربیه جامعه؛ تزکیه نفوس؛ بیداری فطرت و عقول بشر؛ تکمیل اخلاق بشر؛ دعوت عامه به تبعیت از رسالت؛ برپایی عدل و قسط؛ داوری در اختلافات مردم، آزادی انسانها و برپایی حکومت الهی- را می شمارند.

آقای مزاری ادامه داد که مهمترین هدف بعثت پیامبر اسلام (ص) هدایت بشر بسوی بندگی خدا است و مابقی اهداف در متن این هدف نهفته است؛ چون زمانیکه پیامبر اسلام بشر را بسوی بندگی خدا سوق داد و انسان بنده خالص خدا شد، مابقی اهداف تامین شدنی است.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با بررسی آیه ای از قرآنکریم که در صدر صحبتش قرائت کرد(ولقدبعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوالله واجتنبوالطاغوت) تاکید کرد که بندگی خدا شامل دو جز -عبادت خدا و مبارزه و مجاهده با طاغوت- می شود.

بر اساس گفته های این عالم دینی، اگر کسی در عرصه های مختلف عبادت، حضور جدی داشته باشد و همه موارد و اجزای عبادت خدا را رعایت کند؛ اما در مبارزه با طاغوت حضور جدی نداشته باشد، چنین انسان نمی تواند به قرب الهی برسد، چون بندگان خالص خدا کسانی اند که در کنار عبادت در برابر طاغوت میایستند.

آقای مزاری هم چنان با بیان اینکه همه انسانها باید مسیر کسب معرفت الهی را طی کنند گفت که برای بندگی خدا معرفت نیز مهم است، چون انسانی که معرفت نداشته باشد، نمیتواند مسیر بندگی را درست بپیماید.

مزاری با بیان اینکه بدون معرفت عبادت کورکورانه است تاکید کرد که یک انسان مومن باید در حوزه ی – خود انسان، در حوزه دین، در حوزه اوامر و نواهی دین- و در نهایت در باره خدا معرفت داشته باشد و چنین انسان در مسیر بندگی توفیقات خوبی کسب خواهد کرد.

براساس گفته های آقای مزاری انسانی که معرفت ندارد نمیتواند مسیر مبارزه با طاغوت را درست بپیماید و ممکن در این مسیر در راه شیطان کشانیده شود.

آقای مزاری در ادامه افزود که بعد از کسب معرفت، مرحله دیگر –کسب اقتدار- است، چون اگر انسان اقتدار نداشته باشد، نمیتواند بندگی خدا را نه در عرصه عبادت و نه در عرصه مبارزه با طاغوت کند، نه در حوزه فردیو نه اجتماعی به جا بیاورد، چون دشمن قوی است و جلو او را می گیرد.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان تصریح کرد که برای کسب اقتدار، هم چنانکه خداوند در قرآنکریم میفرماید ” واعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقو” باید وحدت را داشته باشیم و در مسیر وحدت اسلامی حرکت کنیم.

مزاری یاد آور شد که پیامبر اسلام و ائمه معصومین نیز در زمان خود روی این موضوع تاکید داشتند و در عصر کنونی امام خمینی(ره) بنیان گذار وحدت اسلامی در جهان اسلام بود و بعد از ایشان خلف صالح وی حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) و سایر مراجع عظام نیز روی بحث وحدت اسلامی تاکید فراوان دارند.

بر اساس گفته های آقای مزاری اگر امروز دنیای اسلام کوبیده می شود و دچار این همه مشکلات است و یمن در معرض بمباردمان خارجی قراردارد و سوریه، عراق، بحرین و… گرفتار معضلات کشتارو نا امنی هستند، یا افغانستان امروزه به عنوان یک طعمه برای دشمن مطرح است و خانه ها خراب و جوانان زیادی کشته می شوند و هست و بود مردم در برابرتهدید های خطرناکی قراردارد، ناشی از عدم موجودیت وحدت و یا ضعف وحدت در میان مسلمانان و کشور های اسلامی است.

این عالم دینی تصریح کرد که بحث بندگی کسی که علاقه به وحدت ندارد ناقص است، چون در شرایط کنونی وحدت و یکپارچگی از جمله واجبات است.

این عالم دینی اما تاکید دارد که وحدت و یکپارچگی نیز باید در محوریت خدا، پیامبر خدا، ائمه معصومین، امام زمان و نائب برحقش و سایر شخصیت هایی که در این محور حرکت می کنند باشد، چون هر حرکتی که در محور ولایت خدا نباشد در محور ولایت شیطان است.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در ادامه سخنان خود با یادآوری آیه مبارکه تلاوت شده، اشاره به گفته های بعضی از افراد که می گویند “اسلام را در سیاست دخیل نسازید” کرد و گفت که این گفته کاملاً اشتباه است چون هر حرکت و هر شخصیتی که سیاست اسلامی را انکارکند، در برابر خدا و پیامبر و ائمه معصومین او قرار دارد.

آقای مزاری با بیان اینکه در دین اسلام ما هیچ حرکتی غیر سیاسی نداریم و تمام عبادات و حرکات ما سیاسی است گفت کسانیکه میگویند دین باید از سیاست جدا است بخصوص مسلمانان، یا جاهل و یا عوامل بیگانه – با هر لباسی- هستند.

در ادامه آقای مزاری با اشاره به موضعگیری اخیر رئیس جمهور غنی مبنی بر سرکوب شورشیان طالب گفت که ما از موضع گیری رئیس جمهور غنی علیه گروه های تروریستی جداً حمایت میکنیم و باید این موضعگیری از طرف مردم افغانستان و شخصیت ها و احزاب نیز حمایت شود.

آقای مزاری با تاکید بر اینکه این موضع گیری تنها در قالب شعار و حرف نباشد، بلکه در عمل نیز باید پیاده شود گفت: زمانیکه این شعار در عمل پیاده شود، باید یک قدرتی موجود باشد که این سخنان رئیس جمهور را عملی کند.

مزاری افزود که این قدرت موجود قدرت برگرفته شده از مردم است، چون مردم میتواند پشت این نظام قرار داشته باشند و با قدرت و عظمت عمل کنند.

بر اساس گفته های آقای مزاری تا کنون متاسفانه نه تنها کاری از سوی حکومت وحدت ملی در قسمت مردم نشده، بلکه عملکردهای منفی دست اندرکاران حکومت باعث دلسردی، رنجیده شدن و ناراحتی مردم شده است.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان خاطر نشان کرد که اگر این مردم نسبت به این نظام دلبستگی داشته باشند، طالب و داعش که هیچ، به مراتب قدرتمند تر از آنان نیز نمیتواند در برابر حکومت افغانستان مقاومت کند.

آقای مزاری با اشاره به شکست انگلیس و روس توسط مردم افغانستان گفت: حالا چه شده که همین مردم در کشور حضور دارند و باز جنایت پشت جنایت صورت میگیرد.

این آگاه امور سیاسی با بیان اینکه فساد دستگاه ها اولین نکته ای است که مردم را میرنجاند تصریح کرد که مردم نمیتوانند کوچکترین کار خود را بصورت قانونی و بدون پرداخت رشوت به پیش ببرند.

آقای مزاری خطاب به رئیس جمهورغنی گفت که شما در رابطه با این ملت و سالم سازی این دستگاه هیچ کاری نکردید و اگر در این زمینه آگاهی ندارید هم بدرد نمیخورید و اگر تعمدی است باز هم شما بدرد این کشور نمیخورید و در برابر مردم افغانستان ایستاد هستید.

آقای مزاری با بیان اینکه هم اکنون نمیتوان محل با امنیت را در کشور پیدا کرد، اشاره کرد؛ زمانیکه ریاست ده امنیت ملی مورد حمله قرار میگیرد دیگر کجای این مملکت می تواند امنیت داشته باشد.

آقای مزاری با اشاره به اینکه امروز در خیلی از عرصه ها افسار گسیختگی وجود دارد که ناشی از نا امنی است گفت که جناب رئیس جمهور اگر میخواهید که ریشه نا امنی ها در کشور خشکانیده شود باید ریشه فساد را از بین ببرید.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان هم چنان اشاره به دستگیری مردم توسط موظفین امنیت ملی نمود و تاکید کرد که موظفین امنیت کشور مکلف اند تا در برابر گروه های تروریستی بایستند نه اینکه در برابر استادان حوزات دینی، فرهنگی و ورزشی ایستاد شوند و آنان را بازداشت کنند.

مزاری، تصریح کرد که موظفین امنیت ملی بدون اطلاع خانواده ای بعضی از افراد را به بهانه اینکه وابسته به فلان کشور هستید، بازداشت میکند.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان تصریح کرد که اگر بدانیم دستگیری های شخصیتها توسط امنیت ملی با اطلاع شما صورت می گیرد معنای آن این است که حکومت شما ضد دینی است و اگر شما از این حرکات اطلاع ندارید، باز کار مردم افغانستان زار است.

آقای مزاری تصریح کرد که من سه بار در مورد خودسری های امنیت ملی صبحت کردم، اما در این سه بار حتی یک نفر هم از به من جواب نداد که چرا و چگونه این حرکت را انجام می دهند، که این عدم پاسخگویی نظام را نشان میدهد.

مزاری همچنان تصریح کرد که جنایات مختلف دیگر نیز در کشور هر روز اتفاق می افتد و پاسخگویی در این زمینه ها وجود ندارد.

آقای مزاری به گونه مثال به قضیه الیاس – پسر ۱۴ ساله ای که در کابل ابتدا مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و بعداً حلق آویز شد- و اباسین زازی – نوجوانی که ابتدا ربوده و بعداً به قتل رسید- کرد و گفت که امنیت ملی از بازداشت چند تن در ارتباط به این قضیه خبر داد، چرا مرتکبین این قضیه اعدام نمیشوند در حالیکه باید یک روز بعد در محل جرم و جنایت اعدام میشدند تا عبرتی برای دیگران باشد.

پروژه توتاپ، سهم بامیانی ها و فرافگنی وزیر انرژی و آب

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در ادامه به تغیر مسیر لین پروژه “توتاپ” اشاره کرد و گفت زمانیکه بار اول قضیه توتاپ مطرح شد مردم خوشحال شدند که با عبور این لین از ولایات مرکزی، طبعاً تا حدودی مشکل مردم این مناطق مرفوع خواهد شد.

آقای مزاری افزود: مردم پنداشتند که با عبور این لین از مناطق مرکزی اولین تعهدات رئیس جمهور غنی مبنی بر انکشاف متوازن عملی میشود، اما یکبارگی متوجه شدیم که لین پروژه توتاپ از مسیر سالنگ قرار است که بگذرد.

مزاری تاکید کرد که اگر دولت پاسخگو می بود چون تمام مردم خواهان عبور این لین از مناطق مرکزی هستند باید به سرعت مصوبه کابینه را اصلاح و از مردم عذر خواهی می کرد.

براساس گفته های آقای مزاری، دولت نه تنها مصوبه کابینه را اصلاح و از مردم عذرخواهی نکرد، بلکه توسط وزیر انرژی و آب اقدام به نفاق افگننی نمود و در مقابل بامیان و مناطق مرکزی ۱۲ ولایت دیگر را قرار داد.

آقای مزاری خطاب به رئیس جمهور غنی گفت که آیا تنها این ۱۲ ولایت مربوط افغانستان است و ولایات مرکزی مربوط افغانسان نمیشوند؟

براساس گفته های آقای مزاری دید مثبت نسبت به ۱۲ ولایت دیگر کشور گپ خوب است، ما نیز طرفدار کمک به این ولایات و توسعه آنها هستیم اما نباید به این معنی نباشد که بامیان و مناطق مرکزی نادیده گرفته شود و یا اینکه اگر به بامیان توجه صورت گرفت این برداشت صورت گیرد که به دیگر ولایات توجه صورت گرفته نخواهدشد.

آقای مزاری تاکید کرد که مردم مناطق مرکزی، قتل ها و مشکلاتی را دیده اند که هیچ مردم ولایتی دیگر آن را ندیده است.

مزاری اشاره به نسل کشی عبدالرحمان خان از مردم این مناطق کرد و گفت که یکبار این مردم نسل کشی شدند و در برابر جنایت تاریخی قرار داشتند، اما امروز حضور جدی دارند.

رئیس عمومی مرکزفعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان یادآورشد: این درحالی است که ولایات مرکزی از امن ترین مناطق افغانستان بوده و اهالی آن نه تنها در هیچ عملیات انتحاری و تروریستی حضور نداشته که همواره حامی دولت مرکزی بوده و در انتخابات اخیر نیز عاشقانه در صحنه حاضر شدند و به هردوتیم شریک در این حکومت رای دادند.

آقای مزاری تاکید کرد؛ فقط کافیست که برای مناطق مرکزی انرژی و سوخت و راه های مواصلاتی در نظر گرفته شود که این ولایات را به چهار سمت آن وصل کند؛ بعدش مردم این مناطق خود مسیر رشد و ترقی در تمام عرصه ها را خواهند پیمود.

آقای مزاری ابراز امیدواری کرد که این صدا های بلند شده از سوی شخصیت ها و جریان های گوناگون در فضای مجازی و صفحات اجتماعی و حضور یافتن در بعضی جلسات به منظور سهم خواهی برای مردم بامیان و حومه از پروژه توتاپ، صرفا جهت سؤ استفاده سیاسی و پرکردن جیب شخصی نباشد.

آقای مزاری همچنان تاکید کرد که به همه احزاب پیام وحدت را دارم تا بیایند و دست به دست همدیگر داده، در کنار همدیگر مشکلات این کشور را حل کنیم.

آقای مزاری افزود که امروز ما نیاز جدی به انسجام و صفوف واحد داریم و اگر وحدت صورت نگیرد نشان گر این است که ما مسلمان واقعی نیستم و دربرابر دستور صریح خدا مبنی بر ایجادوحدت و دوری از اختلاف و تفرقه، ایستاده ایم و از طرف دیگر دشمنان ما از این نقطه ضعف سوء استفاده می کنند.

وی در اخیر هم چنان تاکید کرد که با این همه ما سعی داریم که از دولت افغانستان حمایت صورت بگیرد و نباید نارضایتی مردم بستری برای استفاده تروریستی باشد.

Author

About Author