کابل، شهری بدون مدیران لایق و توانمند شهری

پرسش مردم از کارکردهای مدیران شهری و پاسخگویی آنان یکی از شاخصه‌های اصلی شهر پویا و رو به توسعه است. اما متاسفانه مدیران شهری کابل بدون توجه به خواسته های ابتدایی شهرنشینان  به جای پاسخگویی، سخن از برنامه‌هایی می‌زنند که هیچگاه جامه‌ی عمل پوشیده نمی‌شود و صرفآ با ابراز برنامه‌های دهان پرکن ذهن شهروندان را به بازی می‌گیرند.

شهرکابل در فصل سرما و با روشن شدن بخاری‌ها باعث افزایش بیماری‌های زیادی می‌شود و این فصل در بعضی از مناطق شهر کابل مردم به مشکل نفس می‌کشند. آلوده‌گی آب و هوا بزرگترین و مهمترین چالش روبه‌روی مدیران شهری کابل است. این آلوده‌گی به اندازه‌ای است که شهروندان کابل دچار بیماری‌های مختلف تنفسی شده‌اند این در حالی است که تااکنون کدام اقدام ملموسی برای رفع آلوده‌گی هوا صورت نگرفته است.

مشکل دیگر که مردم کابل با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ترانسپورت شهری است، در حدود ده سال است که شهر کابل فاقد بس های درون شهری است و از این بابت زیانهای اقتصادی هنگفتی را روزانه و سالانه متحمل می‌شوند و بسیاری از شهروندان در صف‌های طولانی برای دست‌یابی به موترهای مسافرکش زمانی زیادی را سپری می‌کنند. در کنار این مشکل نبود ایستگاهها باعث هرج و مرج در خیابانها و سردرگمی مسافرین و رانندگان شده است.

بیشتر شده کثافات و زباله‌های کنار جاده های عمومی و فرعی و انباشت کثافات در هر گوشه‌‌های دیگر شهر، جلوه ناخوشایند از  پایتختی است که شهرداری آن سالانه مبالغ هنگفتی را از صاحبان منازل، تعمیر های تجاری و موسسات خصوصی به نام تعرفه‌ی صفایی دریافت می‌کند در حالیکه بسیاری از شهروندان در هر محله و منطقه با هزینه شخصی خود به رفع مشکل زباله‌های خود پرداخته‌اند.

 

کانالیزسیون یکی دیگر از مشکلات است که کابل، یگانه پایتختی است که فاقد سیستم کانالیزسیون می‌باشد. آبراه‌های آکنده از کثافات که حاوی آب های آلوده اند و حفر چاه‌های سپتیک باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی و آلوده شدن محیط شده‌است.

 

بی عدالتی در انکشاف شهری

توجه موردی بر بخش‌هایی خاص از شهر و بی تفاوتی نسبت به دیگر مناطق باعث ایجاد یٲس و حتا بدگمانی نسبت به مسٸولان شهری شده است. مناطقی از شهر کابل که دارای قدامت بیشتر و ساکنان آن دارای قباله‌های شرعی می‌باشند کوچه‌ها و پس کوچه‌های آن کانکریت ریزی نمی‌شوند اما بعضی از مناطق که زمین‌های آن زمین‌های غصب شده‌است به علت حمایت زورمندان انکشاف می‌یابد.

در پایان، برشمردن معایب مدیریت شهری کابل، کاری نیست که ایجاب شواهد و سند را داشته‌ باشد مگر اینکه مدیران نالایق، ساکنان این شهر نباشند و در گوشه گوشه‌ی شهر قدم نزده و کدام علاقه و وابستگی به شهر افسانه‌ای کابل نداشته باشند.

ذبیح الله یوسفزاده – شاعر و نویسنده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *