چاهی که ناتو برای خود کَند

نیروهای خارجی حاضر در افغانستان تحت نام «حمایت قاطع» بعد از توافق با حکومت، از حالت تهاجمی ـ دفاعی به آموزشی روی آورده و دیگر در میدان‌های نبرد حاضر نمی‌شدند.

علت این تصمیم هم فروکش کردن قدرت طالبان مسلح در میدان‌های نبرد بود و این روند در حال پیش رفتن بود و طالبان نیز به عنوان اصلی‌ترین و عمده‌ترین گروه مخالف دولت جایگاه اجتماعی‌اش را در حال از دست دادن بود.

همین امر باعث شده بود تا طالبان مسلح به دنبال راه‌کارهای مردم‌سالارانه باشند؛ اما بعد از اعلام استراتیژی جدید امریکا در قبال جنگ افغانستان و تصمیم واشنگتن برای افزایش نیرو در افغانستان؛ نیروهای حمایت قاطع در ولایت‌های پروان و کاپیسا کاری کردند که به یک‌باره بر قدرت گرفتن طالبان مسلح کمک کردند.

نیروهای خارجی در اقدامی که به نظر «غیرعمدی» گفته شد؛ برگه‌های تبلیغاتی را برای مبارزه با طالبان مسلح در ولایت‌های پروان و کاپیسا از هوا توزیع کردند که در تصویر آن یک سگ سفید در حال فرار کردن از یک شیر بود و این سگ به بیرق طالبان مسلح تشبیه شده بود.

از آنجایی که بیرق طالبان مسلح نیز حاوی کلمه «طیبه» است، این اقدام نیروهای خارجی احساسات دینی مردم افغانستان به ویژه ولایت‌های پروان و کاپیسا را برانگیخت.

بعد از این اقدام نیروهای خارجی، دو حمله انتحاری در ولسوالی بگرام ولایت پروان و بر کاروان نیروهای خارجی در نزدیکی پایگاه بگرام انجام شد که طالبان مسلح بلافاصله مسوولیت آن را به عهده گرفته و گفتند که این حملات برای انتقام از توزیع برگه‌های تبلیغاتی انجام شده است.

از سویی هم شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های شمال کابل و پروان در ولسوالی قره‌باغ تجمع کرده و با حمل بیرق‌هایی به مانند بیرق طالبان مسلح بر ضد نیروهای خارجی شعار دادند.

مجلس نماینده‌گان نیز بعد از ختم تعصیلات ۴۵ روزه و در نخستین جلسه روز دوشنبه (۲۱سنبله)؛ نسبت به اقدام نیروهای خارجی به شدت اعتراض کرده و هتاکی به اسلام را محکوم کردند.

الله‌گل مجاهد نماینده مردم کابل و عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در این جلسه گفت که در صورت ادامه توهین به مقدسات دینی، سلاح به دست خواهند گرفت و «در چنین شرایطی جنگ طالبان مسلح با نیروهای خارجی در افغانستان نیز جایز است.»

مجاهد که حزبش به تازه‌گی با دولت افغانستان توافق‌نامه صلح را به امضاء رسانده، همچنین افزود که در مدت ۱۶ سال حضور امریکایی‌ها در افغانستان هر روز شاهد توهین به مقدسات دینی بودیم.

این اظهارات و تظاهرات بر ضد نیروهای خارجی با حمل بیرق طالبان مسلح به نوعی بر تقویت این گروه و شاید هم مشروعیت بخشیدن به آنها کمک می‌کند.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان نیز تاکید کرده‌اند که توزیع برگه‌های تبلیغاتی و بی‌حرمتی به اسلام می‌تواند فرصت سربازگیری طالبان مسلح را فراهم کند؛ روندی که شاید تا چند ماه پیش کاملا دور از انتظار تصور می‌شد.

هرچند فرماندهی نیروهای خارجی از توزیع برگه‌های تبلیغاتی معذرت‌خواهی کردند؛ اما این اقدام می‌تواند منجر به سوء‌استفاده طالبان مسلح از فضای اعتراضی ایجاد شده گردد.

این اقدام به صورت نسنجیده‌ای به سود طالبان مسلح تمام شد و معذرت‌خواهی تکراری نیروهای خارجی هم نمی‌تواند دردی را دوا کند؛ چون مردم می‌دانند که این‌گونه معذرت‌خواهی تا حال چندین بار اتفاق افتاده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *