چالش های معارف بغلان در سال تعلیمی پیشرو

با آنکه کمتر از ده روز به آغاز دوره تعلیمی سال ۱۳۹۶ باقی مانده است، مسوولان ریاست معارف ولایت بغلان از چالش های موجود و حل ناشده سالهای گذشته در این عرصه ابراز نگرانی می کنند.

ریاست معارف بغلان می گوید، هنوز نزدیک به ۴۳۰ باب مکتب فاقد تعمیر و دیوار احاطه است و حدود ۳۰ باب مکتب دیگر زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد.

غلام محی الدین پیکان حیدری، رئیس معارف ولایت بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، با نزدیک شدن سال جدید تعلیمی؛ چالش های موجود در راه تعلیم و تربیه شاگردان و ادامه نبردها در بخش هایی از این ولایت آنان را نگران ساخته است.

وی می گوید، ۲۸ باب مکتب در ولسوالی های بغلان مرکزی، دهنه غوری و ساحات دندغوری و دندشهاب الدین در حومه های شهر پلخمری بنابر بلند بودن تهدیدات امنیتی با چالش روبرو اند و امکان دارد که مسدود بمانند.

حیدری افزود که در سال ۱۳۹۵ اکثر اوقات این مکاتب بروی دانش آموزان مسدود بوده و تا کنون این نگرانی پابر جا است.

رئیس معارف بغلان علاوه کرد که ۲۸۰ باب مکتب دیگر در سطح این ولایت کاملاً فاقد تعمیر است که با توجه به این رقم، ۲۶۰۰ صنف درسی در فضای باز بسر می برد و همچنان ۱۸۰ باب مکتب دیگر فاقد دیوار احاطه و آب آشامیدنی صحی می باشند.

وی این چالش ها را در عرصه معارف بغلان فاجعه بار می خواند و از حکومت افغانستان و نهادهای امداد رسان می خواهد که مردمان این ولایت را در قسمت حل این مشکلات همکاری نمایند.

همچنان رئیس معارف بغلان از طرف های درگیر جنگ خواست که نهادهای تحصیلی و تعلیمی را هدف قرار ندهند و از دانش آموزان به عنوان ابزار و پناهگاه استفاده ننمایند.

در عین حال باشنده گان ولایت بغلان نیز از مشکلات موجود در عرصه معارف این ولایت به شدت ابراز نگرانی می کنند و از حکومت می خواهند که هرچه زودتر به این نگرانی ها پایان ببخشد.

محمد ظریف ظریف، عضو شورای ولایتی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، ادامه نبردها میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی از بهار سال ۱۳۹۴ بدینسو بیشتر شدت یافته و بخش هایی از این ولایت در کنترول طالبان مسلح قرار گرفته است.

وی می گوید اگر عملیات آغاز شده تحت نام نوید ۳۳ در بغلان به نتایج مثبتی دست نیابد، سال جدید تعلیمی پیشرو نسبت به سال های گذشته با چالش های زیادی روبرو خواهد بود و معارف از این ناحیه رنج می برد.

از سویی هم مل پاسوال اکرام الدین سریع، فرمانده پولیس بغلان تاکید بر تأمین امنیت در سطح این ولایت دارد و می گوید که تلاش می ورزند تا در وضعیت فعلی بغلان با آغاز سال ۱۳۹۶ تغییرات قابل ملاحظه رونما سازند.

بر اساس معلومات مسوولان ریاست معارف بغلان، ۵۵۱ باب به شمول مکاتب خصوصی در این ولایت وجود دارد که بیشتر از ۳۱۵ هزار دانش آموز دختر و پسر در آن مکاتب درس می خوانند.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *