پیام رئیس جمهور غنی به مناسبت فرا رسیدن سال ۱۳۹۵

غنی کنفرانسمحمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت فرا رسیدن سال ۱۳۹۵خورشیدی با ارسال پیام گفت: سال گذشته را با شرایط دشواری آغاز کردیم، انتظارات زیاد بود؛ اما عملاً اوضاع قسم دیگری بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در ادامه پیام آقای غنی آمده است ما باید انتقال قدرت سیاسی را تجربه می کردیم و ثابت می نمودیم که انتقال قدرت سیاسی نه از راه خشونت و خونریزی، بلکه از راه مسالمت آمیز و همکاری‌های ملی انجام شود.

این کار، ساده و آسان نبود؛ اما به لطف خداوند بزرگ و شعور بالای سیاسی مردم عزیز ما و حمایت آنها، انتقال قدرت سیاسی با مؤفقیت انجام شد.

ما سال گذشته،  تجربه انتقال قدرت نظامی را نیز آغاز کردیم و با مؤفقیت انجام دادیم. پس از خروج قوای نظامی خارجی، در داخل و خارج از کشور تبصره‌های وجود داشت که گویا نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توان حفاظت از کشور و نظام خود را ندارند.

ولی باز هم به فضل خداوند و همت بالای نیروهای امنیتی و دفاعی و حمایت‌های بی‌دریغ مردم، به دشمنان افغانستان اجازه ندادیم تا وطن ما را پارچه پارچه و نظام ما را تخریب کنند.

ما سال گذشته را با جنگ برای بقای کشور شروع کردیم و در آغاز امسال به اطمینان میگویم که در این جنگ پیروزی از آن مردم ماست  و مطمئن هستیم که دشمنان ثبات و امنیت در کشور ما جای ندارند و به یقین که به صلح و ثبات میرسیم.

 انتقال از روابط دوستانه کوتاه مدت به روابط میان مدت و دراز مدت با دنیا، هدف دیگری بود که در سال گذشته به دست آوردیم. ما مانند هر کشور دیگر جهان به مناسبات دوستانه و مستحکم بین المللی نیاز داریم که خوشبختانه تا حدی زیادی این مناسبات تأمین شده است و می‌توانیم روی روابط بین المللی خود حساب کنیم.

مقابله با بحران اقتصادی وظیفۀ مهم دیگر ما بود که در سال ۱۳۹۴ برای کاهش آن کار کردیم و در سال جاری، انشاءالله مردم ما ثمرۀ عملی آن را خواهند دید. مردم می‌خواهند که در زندگی آنان بهبود رونما شود و مشکلات اقتصادی آنان کم گردد. جواب این خواست بنیادی مردم، طرح برنامه‌های اقتصادی و انکشافی و تآمین هزینه‌های اجرایی آنها بود که الحمدلله در این عرصه پیشرفت‌های زیادی شده است.

 امسال ما به اندازه یی برق تولید خواهیم کرد که در صد سال گذشته به آن اندازه برق در افغانستان تولید نشده است. با در نظرداشت اصل انکشاف متوازن، در سال ۱۳۹۵ در ولایات مختلف شمالی، غربی، جنوبی، مرکزی و شرقی افغانستان بندهای آب گردان می‌سازیم و پروژه‌های انرژی قابل تجدید را عملی می‌کنیم. در سال جاری کار ساخت خط آهن آقینه ـ اندخوی و هرات ـ ایران آغاز خواهد شد و همچنان در جستجوی تأمین بودیجۀ خط آهن شبرغان، مزار شریف، کندز و همچنان کندهار ـ سپین بولدک هستیم و تلاش‌ها در این زمینه جریان دارد.

در این سال برای تطبیق  پروژه‌های کلان، از پروژۀ تاپی گرفته تا پروژه‌های مختلف زراعتی در ساحات مختلف کشور کارهای اساسی و بنیادی انجام خواهد شد؛ کارهایی که در بهبود زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد و میتوانم این مژده را به مردم خود بدهم که بحران اقتصادی که بعد از خروج قوای نظامی خارجی و افزایش فعالیت‌های تروریستی و سکتگی در مناسبات خارجی به وجود آمده بود، کاهش قابل ملاحظه یافته است.

 حکومت داری خوب نه پول می‌خواهد نه بودجه، بلکه دیدگاه می‌خواهد و نیازمند همکاری است.

سال گذشته، سال مبارزه برای بقای افغانستان بود، ولی امسال را باید به سال مبارزۀ جدی با فساد تبدیل کنیم. باید به صراحت بگویم: هرکس که در فکر فساد باشد بداند که نه ملت افغانستان تحمل عناصر مفسد را دارد و نه جامعه بین المللی حوصله دارد که پول‌های حاصل از مالیات مردم خود را به جیب چند مفسد در افغانستان بفرستد.

ناامنی در کشور ما به صورت ناگهانی پیدا نشده است، بلکه ریشۀ داخلی این ناامنی در بی‌عدالتی است. این ریشه را باید بخشکانیم. برای رسیدن به این مقصد، باید صدای ملت را بشنویم و به خواست‌های ملت تسلیم شویم.

ما اگرچه نسبت به هر وقت دیگر به تحول و اصلاحات امیدوار هستیم، ولی این مؤفقیت پس از لطف خداوند به عزم و اراده ما بستگی دارد که چگونه باید سال ۱۳۹۵ را به پایان برسانیم؟! صلح، ثبات، ترقی و خوشبختی، از هرکدام ما قربانی می‌خواهد. این تنها وظیفۀ قوای امنیتی و عساکر ما نیست که برای وطن قربانی بدهند، بلکه همۀ ما باید شجاعت و ایثار داشته باشیم. اولین قدم در راه  ایثار و فداکاری آن است که مسئوولیت پذیر باشیم.

Author

About Author