پولیس کابل، عامل بخشی از بی نظمی های پایتخت

یکی از موضوعات که همواره مایه نگرانی مردم و دولت بوده، استفاده سو از وسایط نیروهای امنیتی به ویژه پولیس ملی برای مقاصد شخصی است.

گزارش‌هایی نیز در سال‌های گذشته به نشر رسیده که از موترها و یونیفورم پولیس برای آدم‌ربایی، دزدی‌های مسلحانه و حتی قتل‌های هدف‌مند استفاده شده است.

به‌طور معمول وقتی به بازار می‌رویم روزانه به ده‌ها مورد این چنینی بر می‌خوریم که افراد با لباس شخصی همراه با زن و کودک‌شان از وسایط نقلیه دولتی و پولیس برای حمام رفتن، خریداری استفاده کرده و در بسیاری مواقع نیز بدون در نظر گرفتن قوانین ترافیکی به صورت بسیار خطرناکی در سرک‌ها رفت و آمد می‌کنند و هیچ توجهی به امنیت مردم نیز ندارند.

شمار زیادی از شهروندان کابل نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده و گفتند که در هنگام عبور از ‌سرک‌ها بیشتر از کاروان نیروهای خارجی، از موترهای پولیس و اردو می‌ترسند.

به گفته آنان، مخصوصاً موترهای پولیس که راننده آن با لباس شخصی است بیشتر از دیگران قانون شکنی می‌کنند و به شکلی تردد می‌کنند که به قانون هیچ احترامی ندارند.

این‌گونه استفاده از وسایط نقلیه پولیس از یک سو سبب خرابی و فرسوده شدن وسایط می‌شود و از جانب دیگر نگرانی‌های امنیتی را نیز به دنبال دارد.

احمد جاوید یک‌تن از باشندگان شهر کابل گفت :«وقتی موتر پولیس تصادف می‌کند، اگر مقصر هم باشد جریمه نمی‌دهد و اگر کسی را زیر بگیرد، بی‌پروا از کنار آن می‌گذرد.»

وی افزود که پولیس به جای تامین امنیت مردم، خودش سبب بی‌نظمی در جامعه شده و امنیت شهروندان را به خطر مواجه می‌سازد.

محمد شریف، باشنده دیگر کابل به خاورمیانه گفت :«رنجرهای پولیس تبدیل شده به تکسی و موتر باربری افراد زورمند.»

او از دولت خواست تا جلوی خودسری این افراد را بگیرد.

در عین حال، نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه گفت:«طرف‌دار استفاده از وسایل پولیس توسط نیروهای‌مان هستیم؛ اما مخالف سوءاستفاده از این وسایط می‌باشیم و هرگاه استفاده غیر قانونی از این وسایط صورت گیرد، مورد پیگرد قرار می‌گیرد.»

وی افزود که در شهر کابل یک قطعه انضباط پولیس در چارچوب گارنیزیون وجود دارد که مراقب استفاده از وسایط پولیس است و هرگاه موارد غیر قانونی را مشاهد کند، با راننده‌گان آن برخورد صورت گرفته و وسایط آنان نیز توقف داده می‌شود.

دانش اظهار داشت که شماری از موترهای پولیس در اختیار مقامات دولتی، نماینده‌گان مجلس و حتی شورای ولایتی قرار دارد و ما نگران این موضوع هستیم؛ چون بیشتر این تخلفات از سوی وسایطی که در اختیار این افراد قرار دارد، صورت می‌گیرد.

سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله در مورد استفاده افراد از نشانه‌های پولیس مانند هارن و چراغ پولیس گفت که این مسوولیت ترافیک است که هرگاه با چنین مواردی برخورد می‌کند آن را جمع‌آوری کند.

بر اساس آمار وی، تا حال صدها مورد از این قضایا بوده که از سوی آنها جمع‌آوری شده است.

دانش تصریح کرد که پولیس ترافیک وظیفه دارد با وسایط غیرقانونی برخورد کند، هر چند این‌گونه موارد در قانون تعریف نشده و کدام جرم مشخصی نیز برایش در نظر گرفته نشده؛ اما برای آسایش مردم با این موارد برخورد می‌شود.

در حالی مسوولیت رسیده‌گی به نظم شهر کابل به ترافیک نسبت داده می‌شود و از فساد گسترده در این نهاد شکایت وجود دارد که مدیر این نهاد با توجه به تماس‌های مکرر حاضر به گفتگو نشد.

سید مهدی علوی نژاد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *