واژه «افغان» در شناسنامه‌های برقی ذکر شود؟ نخیر!

در نظر سنجی که خبر خبرگزاری خاورمیانه در طول یک هفته انجام داده بود ۹۵۲ کاربر اشتراک کردند و اکثریت این کاربران گفته اند که واژه «افغان» نباید در شناسنامه‌های برقی ذکر شود. همچنان بیش از ۷۰ نفر دیدگاه گذاشتند.

در این نظر سنجی ۴۰ درصد از مخاطبین نظر سنجی خبرگزاری خاورمیانه گفته اند که واژه افغان در شناسنامه ذکر شود و ۶۰درصد مخالف ذکر واژه افغان در شناسنامه‌های برقی استند.

این در حالیست که از جمع ۹۵۲ کاربر ۵۷۱ تن شان رای به درج نشدن واژه افغان داده اند و ۳۸۱ تن رای داده اند که واژه افغان در شناسنامه‌های برقی درج شود.

همچنان مجلس نماینده گان فرمان تقنینی رییس جمهور غنی را در پیوند به تعدیل و حذف ماده های چهارم و ششم قانون ثبت احوال نفوس رد کرد.

با این حساب، قانون جنجالی ثبت احوال نفوس، این بار به آسانی از نشست عمومی مجلس نماینده گان گذشت.

اما اداره توزیع شناس‌نامه‌های برقی می‌گوید که رد فرمان تقنینی رییس جمهور از سوی مجلس نماینده‌گان هیچ اثری بر کار این اداره نخواهد گذاشت، بل روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی در همین ماه آغاز خواهد شد.

اما به دنبال رد شدن فرمان رییس جمهور غنی در مورد درج واژه‌های ملت، قوم و دین در شناسنامه‌های برقی از سوی مجلس نماینده گان،  مجلس سنا این فرمان را با اکثریت ارا تایید کرد.

با رد و تایید این فرمان از سوی دو مجلس آگاهان به این باور اند که روند توزیع شناسنامه‌های برقی دوباره به بن‌بست خورده است.

فردوس آریایی ، فعال جامعه مدنی در مورد درج واژه افغان در شناسنامه‌های برقی به خبرگزاری خاورمیانه گفت «دلایل زیادی وجود دارد که واژه افغان بر سایل اقوام تحمیل نشود، چون از لحاظ تاریخی واژه افغان مربوط می‌شود به قوم محترم پشتون و در مناطق تاجیک نشین یا اوزبیک نشین به این‌ها افغان و یا اوغان می‌گفتند»

در ادامه آریایی افزود که «بعد از یک سلسه تحولات تاریخی کشور به دست یک سلسه آدم‌های مریض می افتاد و اینها تلاش می‌کنند که واژه افغان را در شناسنامه‌های درج کنند»

فردوس تاکید کرد که «ما قطعاً مخالف درج واژه افغان در شناسنامه‌های برقی برای سایر اقوام استیم، و بنابر همین دلیل هیچ نشد که بحران هویت ملی در افغانستان حل شود»

در پایان چند تا از دیدگاه ماطبین این نظر سنجی را با خوانندگان گرامی شریک می سازیم!

فواد پوپلزی نوشته است که «فراموش نکنید که ما همه تابعیت کشورى بنام افغانستان را داریم و ما همه به نام افغان یاد میشویم. و مسله واضع است بناً نوشته کلمه افغان به نظر من ضرورى نخواهد بود اما بخاطرى رفع سوى تفاهم و إیجاد یکدلى بین اقوام مختلف کشور ذکر کلمه ملیت را لأزمى میدانم تا باشد که همه اکتفا به ان نموده و از إیجاد جار و جنجال و منازعات بین الملیتى جلو گیرى شود. »

محمد حسین رضایی نوشته است که «کلمه جمهوری اسلامی افغانستان دراول شناسنامه کافیست نیاز به تکرار نیست.»

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *