هشت کرسی برای شیعیان در پارلمان کویت

اقلیت شیعیان کویت در انتخاباتی که برای دومین بار در هشت ماه گذشته برگزار شد، موفق به کسب هشت کرسی در پارلمان شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس آخرین نتایج که در ساعات اولیه روز یکشنبه منتشر شد، لیبرال‌ها، نیز با کسب سه کرسی در پارلمان جدید با ۵۰ کرسی توانسته‌اند به یک دستاورد جزیی برسند، گروه‌های سنی نیز هفت کرسی در پارلمان به دست آورده‌اند.

آمارها حاکی از این است که ۵۲.۵ درصد از کویتی‌ها در انتخابات شرکت کرده بودند که با حضور چهل درصدی مردم کویت در ماه دسمبر مقایسه می‌شود.

اکثر گروه‌های مخالف، انتخابات روز یکشنبه را در اعتراض به اصلاح قانون انتخابات تحریم کرده ‌بودند، این قانون به خانواده حاکم آل‌ صباح، اجازه دهند که قانون رای دادن را از هر نفر ۴رای به هر نفر یک رای تغییر دهند.

مخالفان می‌گویند که اصلاحیه جدید، راه را برای دستکاری در نتیجه انتخابات و مشروعیت متعاقب آن هموار می‌کند، مخالفان همچنین انتخاباتی را که در ماه دسمبر برگزار شده بود، تحریم کرده بودند، حدود ۴۴۰ هزار نفر واجد شرایط برای انتخاب پنجاه قانونگذار از ۳۰۰ نامزد در انتخابات بودند.

این انتخابات یک ماه بعد از آن برگزار شد که دادگاه قانون اساسی کویت، پارلمان تحت سلطه نظام حاکم را به استناد نقص در فرایند منجر به انتخابات دسامبر ۲۰۱۲ منحل کرد.

از ماه می ۲۰۰۶ تاکنون، کویت شاهد تشکیل ده‌ها کابینه بوده است.

براساس قانون اساسی کویت مصوب در سال ۱۹۶۲، خانواده حاکم، پست‌های کلیدی از جمله نخست وزیری، وزارت دفاع، کشور و امور خارجه را اشغال می‌کنند، مخالفان همچنین خواستار اصلاح قانون اساسی هستند، در سال ۲۰۱۱، معترضان با هجوم به پارلمان، خواستار استعفای ناصر محمد احمد الصباح، نخست وزیر پیشین شدند.

هر چند کویت، اولین کشور عربی است که از سال ۱۹۶۲ یک پارلمان منتخب تاسیس کرد، اما خانواده آل صباح از آن زمان همچنان پست‌های کلیدی را در اختیار دارند، این خانواده از ۲۰۰ سال پیش از یک قدرت بلامنازع در کویت برخوردار است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *