نیروهای امنیتی در استانه یک آزمون بزرگ

 روند انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی امروز دو شنبه (۲۸ جوزا) وارد مرحله پنجم شد و  در این مرحله تمام مسئولیت های به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار می شود.

در چهار مرحله قبلی نزدیک به نود فیصد مسئولیتها و رهبری عملیاتها به نیرو های داخلی سپرده شده است .

شایان ذکر است که همواره مقامات ذیربط امنیتی بر توانایی های قوای مسلح کشور در راستای تامین امنیت کشور تاکید داشته اند و در دو سال گذشته نیرو های امنیتی در راستای مهار کردن حملات تروریستی مخالفان حتی در بعضی موارد موفق تر از  نیرو های خارجی عمل کرده اند .

حال در فصل جدید مرحله نهایی انتقال مسولیت های امنیتی قرار داریم و در این راستا تاریخ تازه ای برای قوای مسلح کشور گشوده می شود که تلاش،  توان و پشتکار این نیرو ها را در فرا رو با موفقیت شان محک خواهد زد .

اگر چه روند کمیت پذیری ارتش تا رسیدن به مرز سیصد و پنجاه هزار نفری موفقانه به فرجام رسید  اما و اگر های در راستای ساختار کیفیتی این نیرو ها در پر تو عدم موفقیت نیرو های خارجی در قبال تجهیز و آموزش ارتش به ویژه در بستر عملیات های هوایی،  استخباراتی و لوژیستیکی سر زبان ها وجود دارد .
اما می توان با طرح یک پالیسی منظم از طرف حاکمیت و مدیریت سالم برنامه ها و جلب اعتماد تمویل کنندگان این پروسه، چالشها را نیز دور زد .
توانایی های قوای مسلح کشور در راستای حفظ امنیت شهروندان در ولایات و  ولسوالی ها، مبارزه جدی علیه تروریستان و  تامین امنیت شاهراه ها را می توان از دست آورد های ارتقای ظرفیت این قوا دانست .

اما نبود یک استراتیژی بلند مدت نظامی، ضعف ارگانهای استخباراتی و عدم تجهیز این نیرو ها به تسلیحات سنگین، عدم پوشش عملیاتها در نبود قوای هوایی و عدم ارائه خدمات طبی و لوژیستکی را می توان از مصادق بارز چالش ها فرا روی قوای مسلح کشور محسوب کرد .

حال نیرو های مسلح کشور اعم از ارتش، پولیس و امنیت در استانه ازمون بزرگ تاریخی خویش ایستاده اند که حوادث آینده طومار این آزمون را خواهد بست .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *