نفوذ طالبان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان ؟

سازمان دیده بان حقوق بشر  از دولت مرکزی افغانستان  خواسته است تا وظیفه یک تن  از چهره های  تازه معرفی شده  از سوی  این دولت را در کمیسیون  حقوق بشر  افغانستان  به تعلیق درآورد  و از  وظیفه سبکدوش بسازد .

به خبرگزاری خاور میانه، این نهاد تاکید براین دارد  که دولت افغانستان  کسی را به کمیسیون حقوق بشر افغانستان معرفی کرده است که این شخص در مخالفت صریح با قانون منع خشونت علیه زنان  صف آرایی می کند  و این  ناتوانی وی  از دفاع حقوق اتباع افغانستان قلمداد میگردد  .

در اعلامیه  که از سوی این نهاد  منتشر گزدیده است آقای عبدالرحمان  هوتک  عضو سابق گروه طالبان بوده  و خواب های را در سر می پروراند که حقوق زنان افغانستان را با چالش های جدی مواجه می سازد و گسترش اندیشه ها و دید گاه های آقای هوتک  می تواند نقض صریح حقوق زنان در افغانستان پنداشته شود .

براد ادامز مسئول بخش آسیایی  دیده بان حقوق بشر  طی اظهارات افزوده است  که  در مورد گزینش عبدالرمان هوتک در سمت جدیدش در کمیسیون حقوق بشر افغانستان اما و اگر های زیاد وجود داشت که اقای هوتک به آنها پاسخ داده است .

اقای ادامز افزود که دولت افغانستان برای  محافظت از خانه پرنده ها  روباهی را گمارده است  که بهترین گزینه برای دور زدن این چالش معرفی نمودن شخص دیگر در پست کمیشنر  حقوق بشر  به عوض آقای هوتک است .

این در حالیست که خبر گزاری رویترز  و  روزنامه  نیویورک تایمز  از قول اقای هوتک  نوشته بودند که به باور این  شخص قانون منع خشونت علیه زنان  در مغایرت مستقیم با قوانین اسلامی دارد .

به گزارش خبر گزاری خاور میانه  به نقل از بی بی سی  اقای هوتک در تازه ترین اظهاراتش رسانه  های غربی را به تحریف سخنانش  متهم ساخته است  .

وی افزود  که در  سخنانش بیشتر روی موضوعات  تاکید کرده است  که آن مواد  قانون منع خشونت علیه زنان  با مخالفت اعضای شورای ملی افغانستان نیز مواجه بوده است .

اقای هوتک در بخش دیگری از سخنانش  گفته است که  من مخالف قانون منع خشونت علیه زنان نیستم  و نیک میدانم  که در حق زنان افغانستان بیشترینه جفا ها نیز صورت گرفته است  هدفم مسوده بود که به مجلس رفت و اما متاسفانه مسترد گردید  ودر متن این قانون  مسائل جنجال بر انگیز  وجود دارد  که  باید اصلاح گردد .

آقای هوتک  از چهره  های بر جسته  سیاسی طالبان در دوران اقتدار این گروه در افغانستان بوده و انتساب وی به عنوان مسئول بررسی و ارزیابی  کمیسیون حقوق بشر افغانستان  مخالفت های زیادی را در پی داشت  .

و از طرف دیگر  فعالین مدنی افغانستان نیز  انتساب اقای هوتک را  بر خلاف عرف معاهده پاریس  که در آن از ضروت  ایجاد نهاد های حقوق بشری صحبت شده است  و در راستای گزینش اعضای این نهاد ها  باید بارایزنی فعالین حقوق بشری و مدنی  صورت گیرد  در حالیکه رئیس جمهور افغانستان  از این کار به نحوی طفره رفته است اگر چه دیدار های نه چندان ملموسی را در این راستا به فعالین مدنی داشته است .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *