نفت عراق در مسیر ترانزیت داعش ـ ترکیه ـ اسرائیل به اروپا

12714182_1024062074321579_1182232589_n

روزنامه العربی الجدید، چاپ لندن، درگزارشی اطلاعات ارائه شده از سوی یک سرهنگ اطلاعاتی عراق درخصوص فروش نفت عراق توسط داعش به ترکیه واسرائیل را منتشر ساخت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از پایگاه خبری “الوعی نیوز” در پی سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه داعش از ۴۰ کشور از جمله برخی از کشورهای عضو گروه ۲۰ حمایت مالی دریافت می‌کند، نگاه جهان متوجه بزرگترین منبع درآمدی داعش حاصل از فروش نفت عراق و سوریه شد.

روزنامه العربی الجدید در این زمینه با انتشار گزارشی یادآور شده است که این اطلاعات از سوی مسئولین امنیتی دولت اقلیم کردستان عراق و کارکنان گذرگاه مرزی “ابراهیم خلیل” واقع در مرز ترکیه و اقلیم کردستان و نیز شرکت‌های خریدار نفت داعش، تأیید شده است.

براساس این گزارش، داعش تولید نفت در حوزه‌های نفتی در عراق و سوریه را ۲۴ ساعته کرده و تانکرها، بخشی از نفت این مناطق را به شهر “زاخو” واقع در ۸۸ کیلومتری شرق موصل برده و به بالاترین قیمت پیشنهادی می فروشد.

در این معاملات معمولاً خریداران ۱۰ الی ۲۵ درصد از پول نفت را نقد و مابقی را نیز پس از انتقال به ترکیه پرداخت می‌کنند.

در این مکان رانندگان تانکرها را به رانندگان دیگری که مجوز عبور به ترکیه را دارند واگذار کرده و خود با تانکرهای خالی به مناطق در اختیار داعش باز می‌گردند.

نفت خریداری شده از داعش در پوشش نفت اقلیم عراق به ترکیه ارسال می‌گردد.

نفت داعش پس از ورود به ترکیه در سیلوهایی تخلیه و با هماهنگی سرویس اطلاعاتی ترکیه ‌(میت) تحت عنوان نفت شمال عراق در سواحل مدیترانه به مصرف کنندگان اروپایی و اسرائیلی با قیمت ارزان فروخته می‌شود.

سه شرکت صادر کننده، نفت داعش را از بنادر “مرسین”، “دورت‌یول” و “جیهان” به بندر “اشدود” اسرائیل انتقال می‌دهند.

با توجه به تعداد تانکرهای نفتی که روزانه از عراق وارد ترکیه می‌شود به نظر می رسد که داعش روزانه حدود ۵۵ الی ۶۰ هزار بشکه نفت تولید و به قیمت ۱۵-۱۳ دالر در ازای هر بشکه به فروش می‌رساند.

بنا به گزارش دانشگاه گرینویچ بین دستاوردهای نظامی داعش با میزان صادرات نفت این گروه از طریق بنادر ترکیه تناسب معنا داری وجود دارد.

بنا به ادعای مسئول شرکت بین‌المللی نفتی اسرائیل که با شرکتهای ترک مشارکت دارد، هر بشکه نفت داعش را به قیمت ۳۵-۳۰ دالر به کشورهای اروپایی می‌فروشند.

این مسئول اسرائیلی مدعی است: « اگر اسرائیل نبود بخش اعظم نفت داعش در سوریه، عراق و ترکیه باقی می‌ماند».

Author

About Author